Etableringen av Tesla Motors på det norske bilmarkedet : en empirisk studie av salgsdrivere og konkurranseeffekter
Abstract
Denne masterutredningen er en empirisk studie av Tesla Motors’ etablering på det norske bilmarkedet. Vi gjennomfører to separate analyser: Først fokuseres det på geografiske salgsforskjeller, deretter på effekten Tesla Motors har hatt på det norske nybilmarkedet.
I vår første analyse utvikler vi en modell for å identifisere Teslas salgsdrivere, i form av geografiske og sosioøkonomiske variabler. Resultatene viser at et fylkes inntektsnivå, utdanningsnivå og miljøbevissthet har en positiv sammenheng med det relative salget av Teslaer. Modellen estimerer en negativ sammenheng mellom grad av urbanitet og fylkets relative Teslasalg. Vi finner at de samme variablene kan forklare variasjonen i antall andre elbiler per innbygger, med unntak av et fylkes grad av urbanitet.
I vår andre analyse undersøker vi effekten lanseringen av Tesla Model S har hatt på salget og prisnivået til et utvalg potensielle konkurrenter. Analysen viser at salget til fem av ni utvalgte modeller er negativt påvirket av lanseringen av Model S. Resultatene antyder at det er modeller som har et prisnivå under, eller lignende, Model S som er påvirket av den økte konkurransen. Videre finner vi at Model S i liten grad har påvirket prisene i vårt utvalg, samt få indikasjoner på en aktiv respons fra etablerte konkurrenter i perioden rundt lansering.