Prisingsalgoritmer og konkurranse En litteraturstudie
Abstract
Bedrifters beslutninger knyttet til pris blir i stadig større grad tatt av prisingsalgoritmer i stedet
for mennesker. De siste årene har både konkurransemyndigheter og akademikere uttrykt
bekymring for at prisingsalgoritmer kan bidra til å svekke konkurransen gjennom å koordinere
atferd uten å være programmert til å gjøre det. På bakgrunn av dette søker denne
masterutredningen å besvare hvilke effekter prisingsalgoritmer kan ha på konkurransen, og på
hvilken måte konkurransemyndighetene kan håndtere disse. For å besvare dette gjennomføres
en eksplorerende litteraturstudie ettersom temaet er relativt nytt og ustrukturert. Totalt
analyseres og drøftes 40 artikler som dekker fagfeltene konkurranseøkonomi, konkurranserett
og teknologi.
De første funnene i utredningen knytter seg til hvilke effekter prisingsalgoritmer har på
konkurransen. Resultater fra litteraturens simuleringer, modeller og empiriske studier viser at
prisingsalgoritmer har potensiale til å svekke konkurransen i markeder med ulik karakteristika.
I tillegg fremkommer det at prisingsalgoritmer har egenskaper som kan påvirke flere av
faktorene som ifølge økonomisk teori bør være til stede for at koordinert atferd skal kunne
opprettholdes. Det kan imidlertid ikke gis et entydig svar på hvilke konkurransemessige
effekter prisingsalgoritmer vil gi ettersom litteraturen i hovedsak består av simuleringer med
lite komplekse modeller for konkurranse.
Utredningen har flere funn relatert til hvordan konkurransemyndigheter kan håndtere
effektene som prisingsalgoritmer kan ha på konkurransen. For det første er det svært begrenset
rettspraksis med hensyn til bruk av prisingsalgoritmer. I tillegg er det stor spredning i
litteraturens argumentasjoner knyttet til hvorvidt effektene kan håndteres gjennom nåværende
konkurranselovgivning. Flere av litteraturens forslag til konkurransemyndigheter knytter seg
til håndtering av prisingsalgoritmer utenfor konkurranselovgivningen ettersom temaet er
relativt nytt. I første omgang vil det være spesielt viktig for konkurransemyndigheter å få bedre
oversikt over bruken av algoritmer, samt hvordan de fungerer i virkelige markeder fremfor
simulerte.