Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIden, Jon
dc.contributor.authorHjellum, Per Christian Sæter
dc.contributor.authorVatnedalen, Sondre
dc.date.accessioned2022-09-22T11:56:27Z
dc.date.available2022-09-22T11:56:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020682
dc.description.abstractNy teknologi muliggjør digitalisering og overvåkning av personopplysninger, noe som fra forskningen reiser kritiske spørsmål til hvorvidt personvernet og menneskets verdighet blir ivaretatt. Formålet med denne masterutredningen er å undersøke hvilke holdninger unge voksne har til personvern og verdighet i forbindelse med å gi avkall på personopplysninger for å få et gode. Mer spesifikt ønsker vi å analysere målgruppen generasjon Z, definert ved personer som er født i tidsrommet 1997-2000. Dette er en målgruppe som representerer fremtiden, og som i stort omfang vil erfare de positive og negative implikasjonene av slik digitalisering. Med bakgrunn i dette har vi formulert følgende forskningsspørsmål: “Hvilke holdninger har generasjon Z til personvern og verdighet i forbindelse med å gi avkall på personopplysninger for å få et gode?” For å besvare dette forskningsspørsmålet har vi valgt å benytte en eksplorativ studie med en abduktiv forskningstilnærming hvor vi analyserte kvalitative data. For å avdekke målgruppens holdninger til personvern og verdighet valgte vi å benytte forsikringsbransjen som forskningsområde, herunder se på atferdsbaserte forsikringsavtaler innen helse- og bilsegmentet, hvor telematikk og bærbar teknologi anvendes for å innhente nødvendige personopplysninger fra kundene. Dette er teknologi som utprøves av forsikringsselskaper i dag, noe som gav oss muligheten til å observere hvilke holdninger målgruppen vår har innenfor en avgrenset og relevant kontekst. Funnene våre indikerer at generasjon Z er mottakelige for digitaliseringen dersom de oppnår et gode i form av lavere forsikringspremie. De økonomiske insentivene trumfer både kostnaden ved å gi avkall på sine personopplysninger og den negative påvirkningen overvåkningen vil ha på deres verdighet. Når det er sagt er det visse aspekter tilknyttet personvern og verdighet generasjon Z uttrykker en reell bekymring rundt. Dette omhandler påvirkningen på menneskets atferdsmessige verdighet, maktubalansen som kan oppstå mellom kunde og forsikringsselskap og de negative implikasjonene tredjeparter som Tesla og FitBit har som ledd i databehandlingsprosessen. Et siste interessant funn avdekker at generasjon Z er mer restriktive til å dele personopplysninger knyttet til atferdsbaserte helseforsikringer, og forklaringen er at dette omfatter data av mer sensitiv karakter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleDigitalisering og overvåkning av personopplysninger: En kvalitativ analyse av holdninger til personvern og verdighet i forbindelse med atferdsbaserte forsikringsavtaler i Norgeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel