• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalisering og overvåkning av personopplysninger: En kvalitativ analyse av holdninger til personvern og verdighet i forbindelse med atferdsbaserte forsikringsavtaler i Norge

Hjellum, Per Christian Sæter; Vatnedalen, Sondre
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.298Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3020682
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Ny teknologi muliggjør digitalisering og overvåkning av personopplysninger, noe som fra

forskningen reiser kritiske spørsmål til hvorvidt personvernet og menneskets verdighet blir

ivaretatt. Formålet med denne masterutredningen er å undersøke hvilke holdninger unge

voksne har til personvern og verdighet i forbindelse med å gi avkall på personopplysninger

for å få et gode. Mer spesifikt ønsker vi å analysere målgruppen generasjon Z, definert ved

personer som er født i tidsrommet 1997-2000. Dette er en målgruppe som representerer

fremtiden, og som i stort omfang vil erfare de positive og negative implikasjonene av slik

digitalisering. Med bakgrunn i dette har vi formulert følgende forskningsspørsmål: “Hvilke

holdninger har generasjon Z til personvern og verdighet i forbindelse med å gi avkall på

personopplysninger for å få et gode?”

For å besvare dette forskningsspørsmålet har vi valgt å benytte en eksplorativ studie med en

abduktiv forskningstilnærming hvor vi analyserte kvalitative data. For å avdekke målgruppens

holdninger til personvern og verdighet valgte vi å benytte forsikringsbransjen som

forskningsområde, herunder se på atferdsbaserte forsikringsavtaler innen helse- og

bilsegmentet, hvor telematikk og bærbar teknologi anvendes for å innhente nødvendige

personopplysninger fra kundene. Dette er teknologi som utprøves av forsikringsselskaper i

dag, noe som gav oss muligheten til å observere hvilke holdninger målgruppen vår har

innenfor en avgrenset og relevant kontekst.

Funnene våre indikerer at generasjon Z er mottakelige for digitaliseringen dersom de oppnår

et gode i form av lavere forsikringspremie. De økonomiske insentivene trumfer både

kostnaden ved å gi avkall på sine personopplysninger og den negative påvirkningen

overvåkningen vil ha på deres verdighet. Når det er sagt er det visse aspekter tilknyttet

personvern og verdighet generasjon Z uttrykker en reell bekymring rundt. Dette omhandler

påvirkningen på menneskets atferdsmessige verdighet, maktubalansen som kan oppstå

mellom kunde og forsikringsselskap og de negative implikasjonene tredjeparter som Tesla og

FitBit har som ledd i databehandlingsprosessen. Et siste interessant funn avdekker at

generasjon Z er mer restriktive til å dele personopplysninger knyttet til atferdsbaserte

helseforsikringer, og forklaringen er at dette omfatter data av mer sensitiv karakter.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit