Motiver for deling : er forbrukere villige til å dele på sine eiendeler?
Abstract
Denne
utredningen studerer
om forbrukere er villige til å
dele sin privatbil
gjennom
et
delingsøkonomisk selskap,
som fungerer som
en tilretteleggende tredjepart
. Studien
undersøker
også
om dette kan påvirkes ved aktivering av økonomiske, sosiale og
bærekraftige motiv. Studien baserer seg på en eksperimentell spørreundersøkelse
besvart av
413
medlemmer av
Ipsos MMIs webpanel.
For å
undersøke
om aktivering av de tre
motivene
har
effekt på forbrukeres villighet til å dele, ble respondentene fordelt til tre
testgrupper og en kontrollgruppe. De tre testgruppene ble utsatt for enten økonomiske,
sosiale eller bærekraftsrelaterte budskap. Budskapene var konstruert for å aktivere de ulike
motivene og eventuelle effekter ble observert gjennom
respondentenes
egen angivelse av sin
villighet til å dele.
Studiens
resultater
indikerer at forbrukere generelt er negative til å dele sin privatbil
gjennom
en tilretteleggende tredjepart, men har positive holdninger knyttet til
delingstjenester.
I tillegg angir studiens
resultater
at
økonomiske og sosiale budskap har
positiv effekt på forbrukeres villighet til å dele
. Bærekraftsrelaterte budskap har
derimot
ikke
effekt.
Delingsøkonomiske selskap kan
dermed
påvirke forbrukere til å dele
ved å benytte
økonomiske og sosiale budskap i sin markedskommunikasjon.