Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovde, Inga Øystese
dc.contributor.authorToppe, Jørn Erik Skjeldrum
dc.date.accessioned2015-09-28T11:38:44Z
dc.date.available2015-09-28T11:38:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/302210
dc.description.abstractDenne utredningen studerer om forbrukere er villige til å dele sin privatbil gjennom et delingsøkonomisk selskap, som fungerer som en tilretteleggende tredjepart . Studien undersøker også om dette kan påvirkes ved aktivering av økonomiske, sosiale og bærekraftige motiv. Studien baserer seg på en eksperimentell spørreundersøkelse besvart av 413 medlemmer av Ipsos MMIs webpanel. For å undersøke om aktivering av de tre motivene har effekt på forbrukeres villighet til å dele, ble respondentene fordelt til tre testgrupper og en kontrollgruppe. De tre testgruppene ble utsatt for enten økonomiske, sosiale eller bærekraftsrelaterte budskap. Budskapene var konstruert for å aktivere de ulike motivene og eventuelle effekter ble observert gjennom respondentenes egen angivelse av sin villighet til å dele. Studiens resultater indikerer at forbrukere generelt er negative til å dele sin privatbil gjennom en tilretteleggende tredjepart, men har positive holdninger knyttet til delingstjenester. I tillegg angir studiens resultater at økonomiske og sosiale budskap har positiv effekt på forbrukeres villighet til å dele . Bærekraftsrelaterte budskap har derimot ikke effekt. Delingsøkonomiske selskap kan dermed påvirke forbrukere til å dele ved å benytte økonomiske og sosiale budskap i sin markedskommunikasjon.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkonomisk styringnb_NO
dc.subjectstrategi og ledelsenb_NO
dc.titleMotiver for deling : er forbrukere villige til å dele på sine eiendeler?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodenhhmasnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel