Talegjenkjenning i norske bedrifter: En casestudie av effekter og muligheter talegjenkjenning gir norske bedrifter
Abstract
Denne masterutredningen studerer hvilke effekter og muligheter talegjenkjenning gir for
norske bedrifter. Utredningen består av et casestudie og et dokumentstudie, hvor vi gjennom
en kvalitativ tilnærming har tilegnet oss verdifull innsikt for å belyse problemstillingen
gjennom ulike bedrifter. Vi har også gjennomført et dokumentstudie av en bedrifts interne
dokumenter for å analysere effekten av implementering av talegjenkjenning på kundesentre.
Utredningen vil i hovedsak være et bidrag til litteraturen når det gjelder effekter og
muligheter av talegjenkjenning for norske bedrifter, ettersom det er begrenset med litteratur
rundt temaet for det norske språket. I tillegg vil vårt studie bidra til å se på effektivitet i form
av lønnsomhet for talegjenkjenning på kundesentre.
Utredningen viser at effekter talegjenkjenning gir for norske bedrifter kan være store
kostnadsbesparelser, og at norske bedrifter opplever forbedring i effektivitet. Funn fra
dokumentstudiet indikerer en avkastning på investering av talegjenkjenning for bedriften på
60.62%. I tillegg viser utredningen at implementering av talegjenkjenning i norske bedrifter
også kan gi andre ikke-kostnads relaterte fordeler, som for eksempel ergonomiske fordeler,
bedre kvalitet og informasjonsflyt. Utredningen viser også at effektene og mulighetene
talegjenkjenning gir, er avhengig av utviklingen av teknologien og modellene, samt
viktigheten av at modellene trenes opp på riktig datamateriell i forhold til hva modellene skal
brukes til. Funnene våre indikerer også at mange fremtidige muligheter for norske bedrifter
som bruker talegjenkjenning avhenger av hvordan teknologien brukes. De største
utfordringene med kvaliteten av talegjenkjenning for det norske språket indikerer funnene
våre at er relatert til mangfoldet av dialekter.