Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaller, Andreas
dc.contributor.authorØstby, Kaja Hørland
dc.contributor.authorDahl, Malin
dc.date.accessioned2022-11-01T10:05:47Z
dc.date.available2022-11-01T10:05:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029287
dc.description.abstractDenne masterutredningen studerer hvilke effekter og muligheter talegjenkjenning gir for norske bedrifter. Utredningen består av et casestudie og et dokumentstudie, hvor vi gjennom en kvalitativ tilnærming har tilegnet oss verdifull innsikt for å belyse problemstillingen gjennom ulike bedrifter. Vi har også gjennomført et dokumentstudie av en bedrifts interne dokumenter for å analysere effekten av implementering av talegjenkjenning på kundesentre. Utredningen vil i hovedsak være et bidrag til litteraturen når det gjelder effekter og muligheter av talegjenkjenning for norske bedrifter, ettersom det er begrenset med litteratur rundt temaet for det norske språket. I tillegg vil vårt studie bidra til å se på effektivitet i form av lønnsomhet for talegjenkjenning på kundesentre. Utredningen viser at effekter talegjenkjenning gir for norske bedrifter kan være store kostnadsbesparelser, og at norske bedrifter opplever forbedring i effektivitet. Funn fra dokumentstudiet indikerer en avkastning på investering av talegjenkjenning for bedriften på 60.62%. I tillegg viser utredningen at implementering av talegjenkjenning i norske bedrifter også kan gi andre ikke-kostnads relaterte fordeler, som for eksempel ergonomiske fordeler, bedre kvalitet og informasjonsflyt. Utredningen viser også at effektene og mulighetene talegjenkjenning gir, er avhengig av utviklingen av teknologien og modellene, samt viktigheten av at modellene trenes opp på riktig datamateriell i forhold til hva modellene skal brukes til. Funnene våre indikerer også at mange fremtidige muligheter for norske bedrifter som bruker talegjenkjenning avhenger av hvordan teknologien brukes. De største utfordringene med kvaliteten av talegjenkjenning for det norske språket indikerer funnene våre at er relatert til mangfoldet av dialekter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectbusiness analyticsen_US
dc.titleTalegjenkjenning i norske bedrifter: En casestudie av effekter og muligheter talegjenkjenning gir norske bedrifteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel