Bærekraftsrapportering i den digitale verden : En casestudie om hvordan digitalisering kan bidra til b¾rekraftsrapportering hos smOE og mellomstore bedrifter
Abstract
I 2023 vil EUs taksonomiforordning og offentliggjøringsforordning bli en del av norsk lov.
Loven vil sette nye krav til bærekraftsrapportering for store norske virksomheter. I praksis vil
de nye reguleringene få konsekvenser for langt flere, og i lys av dette pekes det på at ny
lovgivning også vil berøre små og mellomstore bedrifter. Videre ser man at virksomheter i dag
stadig retter seg mot å ta i bruk nyere teknologi i arbeidet mot et mer ansvarlig næringsliv.Med
dette som utgangspunkt, formulerte vi følgende problemstilling: Hvordan kan digitalisering
bidra til bærekraftsrapportering hos små og mellomstore bedrifter?
Hensikten med studien har vært å øke forståelsen for hvordan små og mellomstore bedrifter
kan imøtekomme kommende krav til rapportering på bærekraft, hvor digitalisering adresseres
som et verktøy for bærekraftsrapportering. Studien fokuserer på miljøaspektet ved bærekraft,
og innhenting av data tilknyttet miljømessige faktorer: miljødata. Gjennom en kvalitativ
casestudie har vi studert de tre norske aktørene Carrot, Varig og Terravera sine digitale
løsninger, som har til hensikt å kartlegge, innhente og omregne miljødata. Studiens funn er
basert på åpne intervju ogjevnlig kontakt med til sammen syv representanter fra aktørene, samt
semistrukturerte dybdeintervju med syv representanter fra et utvalg av deres kunder. I tillegg
har vi fått tilgang til verdifullt dokumentmateriell fra aktørene for ytterligere innsikt.
I lys av Bygstad (2020) sine digitale anvendelser for bærekraft, finner vi at tingenes internett,
plattformløsninger og kunstig intelligens spiller en viktig rolle i å samle data til bruk i
bærekraftsrapportering. Studien avdekker at verdien av programvare forsterkes av tilkobling
til annen programvare, andre plattformer og industrielt utstyr, men også at det synes å foreligge
et behov for en bedre samordning av miljødata. Det viser seg at markedskrav, samt antakelsen
om fremtidige lover og reguleringer er sterke drivere for bærekraftsrapportering hos små og
mellomstore bedrifter. Videre synes innsamling og sammenstilling av miljødata å gi et
faktagrunnlag, slik at små og mellomstore bedrifter kan fatte mer miljøvennlige beslutninger.
I tillegg finner vi at digitalisering forenkler prosesser og frigjør ressurser. Slik indikerer studien
at digitalisering i seg selv bidrar til å muliggjøre bærekraftsrapportering for små og
mellomstore bedrifter. Vi finner imidlertid standardisert innhenting og rapportering av
miljødata, kultur for datadeling, og ny kompetanse som avgjørende. Avslutningsvis avdekker
vi samarbeid i et digitalt økosystem som en forutsetning for å lykkes med digitalisering av
bærekraftsrapportering hos små og mellomstore bedrifter.