• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bærekraftsrapportering i den digitale verden : En casestudie om hvordan digitalisering kan bidra til b¾rekraftsrapportering hos smOE og mellomstore bedrifter

Kongshaug, Nora Fredly; Nordheim, Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (2.390Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3052754
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4657]
Abstract
I 2023 vil EUs taksonomiforordning og offentliggjøringsforordning bli en del av norsk lov.

Loven vil sette nye krav til bærekraftsrapportering for store norske virksomheter. I praksis vil

de nye reguleringene få konsekvenser for langt flere, og i lys av dette pekes det på at ny

lovgivning også vil berøre små og mellomstore bedrifter. Videre ser man at virksomheter i dag

stadig retter seg mot å ta i bruk nyere teknologi i arbeidet mot et mer ansvarlig næringsliv.Med

dette som utgangspunkt, formulerte vi følgende problemstilling: Hvordan kan digitalisering

bidra til bærekraftsrapportering hos små og mellomstore bedrifter?

Hensikten med studien har vært å øke forståelsen for hvordan små og mellomstore bedrifter

kan imøtekomme kommende krav til rapportering på bærekraft, hvor digitalisering adresseres

som et verktøy for bærekraftsrapportering. Studien fokuserer på miljøaspektet ved bærekraft,

og innhenting av data tilknyttet miljømessige faktorer: miljødata. Gjennom en kvalitativ

casestudie har vi studert de tre norske aktørene Carrot, Varig og Terravera sine digitale

løsninger, som har til hensikt å kartlegge, innhente og omregne miljødata. Studiens funn er

basert på åpne intervju ogjevnlig kontakt med til sammen syv representanter fra aktørene, samt

semistrukturerte dybdeintervju med syv representanter fra et utvalg av deres kunder. I tillegg

har vi fått tilgang til verdifullt dokumentmateriell fra aktørene for ytterligere innsikt.

I lys av Bygstad (2020) sine digitale anvendelser for bærekraft, finner vi at tingenes internett,

plattformløsninger og kunstig intelligens spiller en viktig rolle i å samle data til bruk i

bærekraftsrapportering. Studien avdekker at verdien av programvare forsterkes av tilkobling

til annen programvare, andre plattformer og industrielt utstyr, men også at det synes å foreligge

et behov for en bedre samordning av miljødata. Det viser seg at markedskrav, samt antakelsen

om fremtidige lover og reguleringer er sterke drivere for bærekraftsrapportering hos små og

mellomstore bedrifter. Videre synes innsamling og sammenstilling av miljødata å gi et

faktagrunnlag, slik at små og mellomstore bedrifter kan fatte mer miljøvennlige beslutninger.

I tillegg finner vi at digitalisering forenkler prosesser og frigjør ressurser. Slik indikerer studien

at digitalisering i seg selv bidrar til å muliggjøre bærekraftsrapportering for små og

mellomstore bedrifter. Vi finner imidlertid standardisert innhenting og rapportering av

miljødata, kultur for datadeling, og ny kompetanse som avgjørende. Avslutningsvis avdekker

vi samarbeid i et digitalt økosystem som en forutsetning for å lykkes med digitalisering av

bærekraftsrapportering hos små og mellomstore bedrifter.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit