Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Eirik Gaard
dc.contributor.authorDahlen, Tirill
dc.contributor.authorSørensen, Helene Bjerke
dc.date.accessioned2023-02-22T09:49:11Z
dc.date.available2023-02-22T09:49:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3053093
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av hvilke faktorer som motiverer norske forbrukere til å redusere strømforbruket i husholdninger og fritidsboliger. Formålet med studien har vært å få en økt forståelse av hva som motiverer forbrukere til å spare strøm ved å undersøke påvirkningen fra kraftpriser og strømleverandører. Dette virker spesielt relevant da Norge ligger i verdenstoppen i bruk av strøm. I tillegg forventer NVE at samlet kraftforbruk i Norge vil øke frem mot 2040, noe som kan medføre en stor belastning på strømnettet. Strømforbruket i private husholdninger utgjør den største andelen av elektrisitetskonsumet i Norge, og eventuelle endringer i forbrukeres forbruksmønster kan derfor ha stor betydning for morgendagens kraftsystem. Med utgangspunkt i dette har vi tatt for oss følgende problemstilling: Hva motiverer forbrukere til å spare strøm? Problemstillingen er videre delt inn i to hovedpunkter. For det første har vi undersøkt hvorfor strømleverandører ønsker å motivere forbrukere til å spare strøm, og ulike virkemidler de kan benytte for å oppnå dette. Videre har vi undersøkt hvorvidt endringer i kraftpris gir utslag på strømforbruk og investeringsvilje i ENØK-tiltak til bolig. En kombinasjon av kvalitativt og kvantitativt forskningsdesign er benyttet for å belyse problemstillingen. På det første punktet finner vi at strømleverandørenes ønske om å motivere forbrukere til å spare strøm er knyttet opp mot ønsket om å oppnå lojale kunder. Dette funnet er konsistent med litteratur og tidligere empiri. På det andre punktet finner vi at kraftpriser påvirker strømforbruket på ulike måter, men at høyere kraftpriser i sin helhet er en faktor som er med på å motivere forbrukere til å redusere forbruket. I tillegg finner vi at både høye kraftpriser og støtten fra Enovatilskuddet kan gi forbrukere insentiv til å investere i ENØK-tiltak. Viktige implikasjoner av våre funn er først og fremst at forbrukernes komplekse adferd og vanemønster har stor betydning for strømforbruket, og det vil derfor være begrenset hvorvidt kraftpriser, ENØK-tiltak og strømleverandører kan påvirke dette. Videre tar studien utgangspunkt i forbrukstall fra en tid som har vært preget av pandemi og hjemmekontor, og faktorer som har drevet forbruket i perioden vi undersøker vil derfor ikke være like representative i tiden fremover.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleHva motiverer forbrukere til å spare strøm? En utforskende og forklarende studie av forbrukere i det norske strømmarkedeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel