• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva motiverer forbrukere til å spare strøm? En utforskende og forklarende studie av forbrukere i det norske strømmarkedet

Dahlen, Tirill; Sørensen, Helene Bjerke
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (3.179Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3053093
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Denne masteroppgaven er en studie av hvilke faktorer som motiverer norske forbrukere til å

redusere strømforbruket i husholdninger og fritidsboliger. Formålet med studien har vært å

få en økt forståelse av hva som motiverer forbrukere til å spare strøm ved å undersøke

påvirkningen fra kraftpriser og strømleverandører. Dette virker spesielt relevant da Norge

ligger i verdenstoppen i bruk av strøm. I tillegg forventer NVE at samlet kraftforbruk i

Norge vil øke frem mot 2040, noe som kan medføre en stor belastning på strømnettet.

Strømforbruket i private husholdninger utgjør den største andelen av elektrisitetskonsumet i

Norge, og eventuelle endringer i forbrukeres forbruksmønster kan derfor ha stor betydning

for morgendagens kraftsystem. Med utgangspunkt i dette har vi tatt for oss følgende

problemstilling: Hva motiverer forbrukere til å spare strøm?

Problemstillingen er videre delt inn i to hovedpunkter. For det første har vi undersøkt hvorfor

strømleverandører ønsker å motivere forbrukere til å spare strøm, og ulike virkemidler de kan

benytte for å oppnå dette. Videre har vi undersøkt hvorvidt endringer i kraftpris gir utslag på

strømforbruk og investeringsvilje i ENØK-tiltak til bolig. En kombinasjon av kvalitativt og

kvantitativt forskningsdesign er benyttet for å belyse problemstillingen.

På det første punktet finner vi at strømleverandørenes ønske om å motivere forbrukere til å

spare strøm er knyttet opp mot ønsket om å oppnå lojale kunder. Dette funnet er konsistent

med litteratur og tidligere empiri. På det andre punktet finner vi at kraftpriser påvirker

strømforbruket på ulike måter, men at høyere kraftpriser i sin helhet er en faktor som er med

på å motivere forbrukere til å redusere forbruket. I tillegg finner vi at både høye kraftpriser og

støtten fra Enovatilskuddet kan gi forbrukere insentiv til å investere i ENØK-tiltak.

Viktige implikasjoner av våre funn er først og fremst at forbrukernes komplekse adferd og

vanemønster har stor betydning for strømforbruket, og det vil derfor være begrenset hvorvidt

kraftpriser, ENØK-tiltak og strømleverandører kan påvirke dette. Videre tar studien

utgangspunkt i forbrukstall fra en tid som har vært preget av pandemi og hjemmekontor, og

faktorer som har drevet forbruket i perioden vi undersøker vil derfor ikke være like

representative i tiden fremover.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit