Hva motiverer forbrukere til å spare strøm? En utforskende og forklarende studie av forbrukere i det norske strømmarkedet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3053093Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en studie av hvilke faktorer som motiverer norske forbrukere til å
redusere strømforbruket i husholdninger og fritidsboliger. Formålet med studien har vært å
få en økt forståelse av hva som motiverer forbrukere til å spare strøm ved å undersøke
påvirkningen fra kraftpriser og strømleverandører. Dette virker spesielt relevant da Norge
ligger i verdenstoppen i bruk av strøm. I tillegg forventer NVE at samlet kraftforbruk i
Norge vil øke frem mot 2040, noe som kan medføre en stor belastning på strømnettet.
Strømforbruket i private husholdninger utgjør den største andelen av elektrisitetskonsumet i
Norge, og eventuelle endringer i forbrukeres forbruksmønster kan derfor ha stor betydning
for morgendagens kraftsystem. Med utgangspunkt i dette har vi tatt for oss følgende
problemstilling: Hva motiverer forbrukere til å spare strøm?
Problemstillingen er videre delt inn i to hovedpunkter. For det første har vi undersøkt hvorfor
strømleverandører ønsker å motivere forbrukere til å spare strøm, og ulike virkemidler de kan
benytte for å oppnå dette. Videre har vi undersøkt hvorvidt endringer i kraftpris gir utslag på
strømforbruk og investeringsvilje i ENØK-tiltak til bolig. En kombinasjon av kvalitativt og
kvantitativt forskningsdesign er benyttet for å belyse problemstillingen.
På det første punktet finner vi at strømleverandørenes ønske om å motivere forbrukere til å
spare strøm er knyttet opp mot ønsket om å oppnå lojale kunder. Dette funnet er konsistent
med litteratur og tidligere empiri. På det andre punktet finner vi at kraftpriser påvirker
strømforbruket på ulike måter, men at høyere kraftpriser i sin helhet er en faktor som er med
på å motivere forbrukere til å redusere forbruket. I tillegg finner vi at både høye kraftpriser og
støtten fra Enovatilskuddet kan gi forbrukere insentiv til å investere i ENØK-tiltak.
Viktige implikasjoner av våre funn er først og fremst at forbrukernes komplekse adferd og
vanemønster har stor betydning for strømforbruket, og det vil derfor være begrenset hvorvidt
kraftpriser, ENØK-tiltak og strømleverandører kan påvirke dette. Videre tar studien
utgangspunkt i forbrukstall fra en tid som har vært preget av pandemi og hjemmekontor, og
faktorer som har drevet forbruket i perioden vi undersøker vil derfor ikke være like
representative i tiden fremover.