Hva påvirker avfallssortering i varehandelen?
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg hva som påvirker avfallssortering i varehandelen. Dagens
samfunn produserer enorme mengder avfall, slik at gode rutiner og praksis for avfallssortering er
viktige elementer i dag og for fremtiden.
Problemstillingen for denne forskningsrapporten er: «Hvilke påvirkningsfaktorer er avgjørende
for avfallssortering i varehandelen?». For å belyse problemstillingen er det først gjennomført en
litteraturstudie og etablert et teoretisk grunnlag. Dette danner rapportens teoretiske rammeverk.
Videre er det utført en kvalitativ casestudie hvor data er innhentet via semistrukturerte intervju.
Funnene fra casestudien er analysert og diskutert opp mot det teoretiske rammeverket. Våre funn
vil bidra til eksisterende litteratur og legge grunnlag for videre forskning. I tillegg vil våre funn
kunne anvendes som en oversikt som ledere og ansatte kan lære av, tilpasse seg etter og fasilitere
i sine varehandelsbedrifter for å forbedre sin avfallssortering.
Funnene fra den empiriske studien viser at flere av påvirkningsfaktorene fra det teoretiske
rammeverket er avgjørende for avfallssortering i varehandelen. Disse er holdninger, sosialt press,
opplevd atferdskontroll, økonomisk ytelse og vekst, økonomiske virkemidler, mobile
applikasjoner, kultursensitive tiltak, kulturell deltakelse og miljøverdier. Disse faktorene danner
det empiriske rammeverket i denne forskningsrapporten, i tillegg til fire nye funn fra vår studie:
lokale miljøtiltak, miljønormer, økonomisk motiverte normer og verdier og digital konkurranse.
Det ble også funnet moderatorvariabler definert som lokalisering av resirkuleringspunkter, tid,
antall ansatte på jobb og alder.