Show simple item record

dc.contributor.advisorNyland, Kari
dc.contributor.authorMahmood, Sofia
dc.contributor.authorSimonsen, Maren
dc.date.accessioned2023-03-03T09:21:46Z
dc.date.available2023-03-03T09:21:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3055656
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av ulike faktorer som kan ha betydning for lønnsomheten til grønne boliglån. Vi har gjennomført en casestudie med utgangspunkt i SpareBank 1 Hallingdal Valdres som er en pådriver i det grønne skiftet og som derfor var tidlig ute med å lansere grønne boliglån i Norge. De siste årene har grønne boliglån i større grad kommet på det norske markedet. Disse gir normalt rimeligere boliglånsrente sammenlignet med ordinære boliglån. Grønne boliglån fungerer dermed som et insentiv for å øke andelen av grønne boliger. Vår utredning har som formål å kartlegge ulike faktorer som kan ha betydning for lønnsomheten til grønne boliglån, og hvordan de vil påvirke bankens strategiske valg. Ved bruk av kvalitative analyser har vi kartlagt ulike faktorer som kan påvirke markedet for grønne boliglån. Et betydelig volum vil kunne være avgjørende for at grønne boliglån skal bli et lønnsomt produkt for banken å tilby. Analysen viser at høye strømpriser og rentekostnader kan medføre at flere vil rette fokuset mot grønne boliglån. Bransjeanalysen viser at det fortsatt er et prematurt marked og at forbrukere ikke nødvendigvis har kjennskap til grønne boliglån. Sammen med det teoretiske rammeverket til Banker og Johnston (2007) og empiriske funn kartlegges valg knyttet til produktkarakteristika som de viktigste verdi- og kostnadsdriverne for grønne boliglån. Ulike produktkarakteristika som trekkes frem for å ha betydning for kundens opplevde verdi er pris og rådgivning. I analysen trekkes kompetanse frem som en viktig kostnad, og vil ha en betydning for kostnadsbildet til grønne boliglån. Dette kommer av at det er viktig for banken å inneha riktig kompetanse for å oppfylle valgte produktkarakteristika, samt for å kunne gi kunder god veiledning. Vi mener at denne utredningen har bidratt til å gi en oversikt over markedet for grønne boliglån og hvilke strategiske valg en bank som tilbyr grønne boliglån kan foreta seg for å påvirke lønnsomheten til produktet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleGrønne boliglån : En casestudie av grønne boliglån hos SpareBank 1 Hallingdal Valdresen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record