Kundevurderinger og hotellenes bærekraftsertifiseringer: En analyse av deres påvirkning på norske hotellrompriser : En empirisk studie av hotellrompriser ved hjelp av multippel regresjonsanalyse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3088526Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4503]
Sammendrag
Denne masteroppgaven har fokusert på hvordan norske hotellrompriser påvirkes av både
kundevurderinger og hotellenes bærekraftsertifiseringer. I dagens digitale samfunn er
tilbakemeldinger fra tidligere gjester lett tilgjengelige og synlige for potensielle kunder på
plattformer som Booking.com. Dette gir potensielle kjøpere muligheten til å basere sine
hotellvalg på tilbakemeldingene fra tidligere gjester. Samtidig blir hotellenes eventuelle
bærekraftsertifisering synliggjort på slike tredjepartskanaler som Booking.com. Basert på disse
observasjonene har vi formulert følgende problemstilling:
Hvordan påvirkes hotellromprisene i det norske markedet av kundevurderinger og
hotellenes bærekraftsertifiseringer?
For å svare på dette innhentet vi data fra Booking.com ved hjelp av web-skraping. Dette ga oss
raskt et utvalg på 720 hoteller. Denne svært effektive formen for datainnsamling gjorde at vi
kunne utføre en tversnittundersøkelse med stor grad av reliabilitet, i et marked som preges av
meget dynamisk prissetting.
Å analysere hele landet som ett samlet marked viste seg å være utfordrende, og vi så betydelige
forskjeller mellom hvilke variabler som var viktige i ulike regioner. Derfor valgte vi å dele
markedet inn i to dimensjoner: byhoteller og distriktshoteller. Inndelingen skiller vår studie fra
tidligere publikasjoner om emnet, og representerer således en ny metode for hvordan man kan
undersøke et nasjonalt hotellmarked.
Ved å se på alle hotellene i hver dimensjon, i én samlet modell, konstaterte vi at
segmenttilhørighet (stjernenivå) var en viktig faktor, og at hele 94 % av våre observasjoner
ligger innenfor segmentnivå tre og fire. Dette gjorde at vi utarbeidet en modell som fordelte
hotellene på segmentnivå. Resultatene indikerer at hva som påvirker hotellromprisene varierer
betydelig, avhengig av både markedstilhørighet og segmentnivå. Innenfor hvert segment er det
kun noen få variabler som faktisk påvirker hotellromprisene. For eksempel viser det seg at
beliggenhet er den eneste faktoren som har en signifikant effekt på prisen for byhoteller i
segment tre, og at en økt score for attributter som fasiliteter, komfort, personale, renhold og
WiFi, ikke gir en høyere hotellrompris. Dette funnet kan forklares med at kundene forventer en
viss standard innenfor hvert segment. Dette er et gjennomgående mønster for alle segmenter og
tyder på at segmenttilhørighet er den viktigste indikatoren på hva et hotell tilbyr. Hotellene må
imidlertid ikke undervurdere faktorer som ikke direkte påvirker romprisen, da de fortsatt
betraktes som grunnleggende goder, selv om de ikke differensierer prisene mellom hotellene.
Et annet aspekt ved denne studien, som skiller den fra andre studier, er at den analyserer både
kundevurderinger og bærekraftsertifiseringer opp mot pris. Våre funn for
bærekraftsertifiseringer tyder på at hoteller som prioriter bærekraft ikke oppnår en høyere
rompris, nesten uavhengig av segment- og dimensjonstilhørighet. Vi har kun identifisert
betalingsvilje for bærekraftsertifisering blant kundene i segment fire i distriktene. Generelt er
faktoren segmenttilhørighet viktigere enn hvorvidt et hotell er bærekraftsertifisert.
Oppgaven konkluderer med at hotellromprisene i det norske markedet blir påvirket av
kundevurderinger og hotellenes bærekraftsertifiseringer, men bare til en viss grad. Det norske
hotellmarkedet er komplekst, og det er vanskelig å generalisere i hvilken grad hvert attributt
påvirker hotellromprisen. Dette avhenger av hotellenes segmenttilhørighet og hvor hotellet er
plassert.