• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Interorganisatoriske samarbeid i norsk mediebransje : En kvalitativ casestudie av norsk mediebransje og hvordan mediehus samarbeider på tvers av organisasatoriske skillelinjer

Måkestad, Oda Kristine; Olaisen, Suzanne Rognaldsen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (3.166Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3093831
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Interorganisatoriske samarbeid er en samarbeidsform som muliggjør utnyttelse av

komplementære ressurser og ferdigheter på tvers av organisasjoner. I tråd med teknologisk

utvikling og økt digital mediedistribusjon har samarbeidsformen fått særlig fotfeste i

mediebransjen på bakgrunn av bransjens kompleksitet, behov for å håndtere raske endringer

samt økt konkurranse. Som følge av det økende behovet for samarbeid på tvers av mediehus,

har denne masterutredningen undersøkt hvilke muligheter og utfordringer som oppleves i

interorganisatoriske samarbeid i norsk mediebransje, og hvilke faktorer som er sentrale for å

lykkes med slike samarbeid. Gjennom en kvalitativ casestudie har vi intervjuet elleve

informanter fra samme casebedrift om deres erfaringer med interorganisatoriske samarbeid.

Funnene i denne studien drar følgelig nytte av perspektiver fra redaktører, journalister og

daglige ledere for å belyse studiens problemstilling.

Studien kan oppsummeres i tre hovedfunn. Det første hovedfunnet avdekker at det foreligger

betydelige muligheter ved samarbeid på tvers av organisatoriske grenser. Studien antyder at

en målrettet erkjennelse av disse mulighetene utgjør en effektiv tilnærming for å imøtekomme

den raske utviklingen som kjennetegner dagens mediebransje. Det andre hovedfunnet

fremhever flere utfordringer med potensiale for betydelige og destruktive implikasjoner for

samarbeid, dersom de ikke håndteres på en proaktiv måte. Ved å nøye adressere og håndtere

disse utfordringene, kan mediehusene styrke samarbeidets effektivitet, øke mulighetene for

felles suksess og redusere risikoen for fiasko. Det tredje hovedfunnet identifiserer åtte

suksessfaktorer som kan utgjøre et konseptuelt rammeverk for å oppnå fremtidig suksess i

samarbeid på tvers avmediehus. Dette rammeverket fungerer som en veiledning for å effektivt

navigere samarbeidsdynamikken mellom medieaktører, og er utformet på et mer inngående

nivå enn lignende rammeverk fra eksisterende litteratur.

Samlet kan funnene tyde på at det foreligger et betydelig potensial for interorganisatoriske

samarbeid i den norske mediebransjen, og at mediehusene kan dra fordel av å intensivere sin

innsats for å fremme og støtte slike samarbeidsinitiativer utover nåværende praksis. Dette vil

ikke bare kunne bidra til å styrke mediehusenes konkurranseevne i bransjen, men funnene

indikerer også at det vil kunne ha en betydelig innvirkning på mediehusenes evne til å oppfylle

sitt samfunnsoppdrag.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit