• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av irrelevant informasjon og bevisstgjøring i en fortsatt-drift vurdering : En eksperimentell studie

Steffensen, Camilla; Olsen, Emil Schjølberg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.460Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3094085
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Revisjon utgjør en kritisk prosess for å sikre pålitelighet og integritet i finansiell informasjon.

Revisorer evaluerer betydelige mengder informasjon for å kunne fremsette en uavhengig

vurdering av et selskaps økonomiske situasjon. Tidligere forskning har avdekket et fenomen

kjent som «dilution effect». Dette fenomenet innebærer at beslutningstakere tillegger vekt til

informasjon, selv om den er irrelevant for den aktuelle beslutningen som skal fattes. Dette kan

representere en utfordring i revisjonskontekst, der revisorer mottar både relevant og irrelevant

informasjon i løpet av revisjonsprosessen, men skal trekke slutninger basert utelukkende på

relevant informasjon. Flere faktorer som kan påvirke «dilution effect» har blitt undersøkt, en

av disse er bevisstgjøring.

I denne studien undersøkes det om aktiv bevisstgjøring av hva som er relevant og ikke-relevant

informasjon reduserer «dilution effect». Studien er utført på 55 deltagere, bestående av

revisorer og studenter innen revisjon. Deltagerne har sett på en fortsatt-drift vurdering.

Deltagerne ble delt i tre grupper. Gruppe 1 er kontrollgruppe og fikk kun relevant informasjon.

Gruppe 2 fikk både relevant og ikke-relevant informasjon. Gruppe 3 fikk i tillegg til samme

informasjon som gruppe to, beskjed om å sortere mellom relevant og ikke-relevant

informasjon før sin vurdering.

Studien fant ikke bevis for at revisors vurdering er påvirket av «dilution effect». Dette utgjør

ikke et belegg for at fenomenet ikke forekommer. Årsaken kan være at populasjonen var for

liten til å statistisk påvise «dilution effekt». Utvalget bestod også av en stor andel revisorer

med fire eller flere års erfaring, hvilket kan ha redusert effekten. Studien fant heller ikke bevis

for at «bevisstgjøring» har en effekt på «dilution effect». Da det ikke ble påvist «dilution

effect» måtte eventuelle signifikante forskjeller i vurderingene vært knyttet til andre faktorer.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit