Effekten av irrelevant informasjon og bevisstgjøring i en fortsatt-drift vurdering : En eksperimentell studie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094085Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Revisjon utgjør en kritisk prosess for å sikre pålitelighet og integritet i finansiell informasjon.
Revisorer evaluerer betydelige mengder informasjon for å kunne fremsette en uavhengig
vurdering av et selskaps økonomiske situasjon. Tidligere forskning har avdekket et fenomen
kjent som «dilution effect». Dette fenomenet innebærer at beslutningstakere tillegger vekt til
informasjon, selv om den er irrelevant for den aktuelle beslutningen som skal fattes. Dette kan
representere en utfordring i revisjonskontekst, der revisorer mottar både relevant og irrelevant
informasjon i løpet av revisjonsprosessen, men skal trekke slutninger basert utelukkende på
relevant informasjon. Flere faktorer som kan påvirke «dilution effect» har blitt undersøkt, en
av disse er bevisstgjøring.
I denne studien undersøkes det om aktiv bevisstgjøring av hva som er relevant og ikke-relevant
informasjon reduserer «dilution effect». Studien er utført på 55 deltagere, bestående av
revisorer og studenter innen revisjon. Deltagerne har sett på en fortsatt-drift vurdering.
Deltagerne ble delt i tre grupper. Gruppe 1 er kontrollgruppe og fikk kun relevant informasjon.
Gruppe 2 fikk både relevant og ikke-relevant informasjon. Gruppe 3 fikk i tillegg til samme
informasjon som gruppe to, beskjed om å sortere mellom relevant og ikke-relevant
informasjon før sin vurdering.
Studien fant ikke bevis for at revisors vurdering er påvirket av «dilution effect». Dette utgjør
ikke et belegg for at fenomenet ikke forekommer. Årsaken kan være at populasjonen var for
liten til å statistisk påvise «dilution effekt». Utvalget bestod også av en stor andel revisorer
med fire eller flere års erfaring, hvilket kan ha redusert effekten. Studien fant heller ikke bevis
for at «bevisstgjøring» har en effekt på «dilution effect». Da det ikke ble påvist «dilution
effect» måtte eventuelle signifikante forskjeller i vurderingene vært knyttet til andre faktorer.