Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGaudernack, Jonas
dc.contributor.authorSteffensen, Camilla
dc.contributor.authorOlsen, Emil Schjølberg
dc.date.accessioned2023-10-04T10:30:19Z
dc.date.available2023-10-04T10:30:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094085
dc.description.abstractRevisjon utgjør en kritisk prosess for å sikre pålitelighet og integritet i finansiell informasjon. Revisorer evaluerer betydelige mengder informasjon for å kunne fremsette en uavhengig vurdering av et selskaps økonomiske situasjon. Tidligere forskning har avdekket et fenomen kjent som «dilution effect». Dette fenomenet innebærer at beslutningstakere tillegger vekt til informasjon, selv om den er irrelevant for den aktuelle beslutningen som skal fattes. Dette kan representere en utfordring i revisjonskontekst, der revisorer mottar både relevant og irrelevant informasjon i løpet av revisjonsprosessen, men skal trekke slutninger basert utelukkende på relevant informasjon. Flere faktorer som kan påvirke «dilution effect» har blitt undersøkt, en av disse er bevisstgjøring. I denne studien undersøkes det om aktiv bevisstgjøring av hva som er relevant og ikke-relevant informasjon reduserer «dilution effect». Studien er utført på 55 deltagere, bestående av revisorer og studenter innen revisjon. Deltagerne har sett på en fortsatt-drift vurdering. Deltagerne ble delt i tre grupper. Gruppe 1 er kontrollgruppe og fikk kun relevant informasjon. Gruppe 2 fikk både relevant og ikke-relevant informasjon. Gruppe 3 fikk i tillegg til samme informasjon som gruppe to, beskjed om å sortere mellom relevant og ikke-relevant informasjon før sin vurdering. Studien fant ikke bevis for at revisors vurdering er påvirket av «dilution effect». Dette utgjør ikke et belegg for at fenomenet ikke forekommer. Årsaken kan være at populasjonen var for liten til å statistisk påvise «dilution effekt». Utvalget bestod også av en stor andel revisorer med fire eller flere års erfaring, hvilket kan ha redusert effekten. Studien fant heller ikke bevis for at «bevisstgjøring» har en effekt på «dilution effect». Da det ikke ble påvist «dilution effect» måtte eventuelle signifikante forskjeller i vurderingene vært knyttet til andre faktorer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectregnskap og revisjonen_US
dc.titleEffekten av irrelevant informasjon og bevisstgjøring i en fortsatt-drift vurdering : En eksperimentell studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel