Rettede emisjoners annonseringseffekt på Oslo Børs : Et empirisk eventstudie av annonnseringseffekten til rettede emisjoner i perioden 2013-2022
Abstract
Oppgaven supplerer tidligere forskning på annonseringseffekten av rettede emisjoner på Oslo
Børs. Studiet ønsker å avdekke om emisjonens bruksformål, selskapets sektor eller en planlagt
reparasjonsemisjon påvirker markedets umiddelbare reaksjon. Arbeidet er strukturert som et
eventstudie, hvor annonseringseffekten er målt ved beregning av unormal avkastning. Studiets
analyseperiode strekker seg fra 2013 til og med 2022, og omfatter 128 rettede emisjoner
annonsert av 88 børsnoterte selskap. Kryss-seksjons regresjon er benyttet som verktøy for å
undersøke hvilke faktorer som har signifikant påvirkning på markedsreaksjonen. Vi finner
gjennomgående negativ unormal avkastning etter annonseringen, dette i motsetning til både
nasjonale og internasjonale empiriske studier på samme tema. Videre konkluderer vi med at
markedsreaksjonen primært drives av rabatt og utvanning i emisjonen, mens sektor,
emisjonens formål og planlagte reparasjoner viser seg å være insignifikante faktorer.