Show simple item record

dc.contributor.authorLundberg, Bendik Pettersen
dc.contributor.authorShahzad, Hamdaan
dc.date.accessioned2023-10-09T11:52:28Z
dc.date.available2023-10-09T11:52:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095262
dc.description.abstractOppgaven supplerer tidligere forskning på annonseringseffekten av rettede emisjoner på Oslo Børs. Studiet ønsker å avdekke om emisjonens bruksformål, selskapets sektor eller en planlagt reparasjonsemisjon påvirker markedets umiddelbare reaksjon. Arbeidet er strukturert som et eventstudie, hvor annonseringseffekten er målt ved beregning av unormal avkastning. Studiets analyseperiode strekker seg fra 2013 til og med 2022, og omfatter 128 rettede emisjoner annonsert av 88 børsnoterte selskap. Kryss-seksjons regresjon er benyttet som verktøy for å undersøke hvilke faktorer som har signifikant påvirkning på markedsreaksjonen. Vi finner gjennomgående negativ unormal avkastning etter annonseringen, dette i motsetning til både nasjonale og internasjonale empiriske studier på samme tema. Videre konkluderer vi med at markedsreaksjonen primært drives av rabatt og utvanning i emisjonen, mens sektor, emisjonens formål og planlagte reparasjoner viser seg å være insignifikante faktorer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectfinansiell økonomien_US
dc.titleRettede emisjoners annonseringseffekt på Oslo Børs : Et empirisk eventstudie av annonnseringseffekten til rettede emisjoner i perioden 2013-2022en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record