Revenue Management : En analyse av Rosenborg Ballklubb Hvordan kan dynamisk prising pOEvirke kapasitetsutnyttelsen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3095450Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4490]
Sammendrag
Dagens billettprising i fotballbransjen går stort sett ut på å prise alle kamper likt, uavhengig
av etterspørsel. I denne utredningen tar vi utgangspunkt i å undersøke om Rosenborg
Ballklubb kan dra nytte av dynamisk prising ved å bruke prinsippene innenfor inntektsstyring
og prissetting, også kjent som Revenue Management. Vi vil undersøke hvordan dynamisk
prising kan bidra til å optimalisere kapasitetsutnyttelsen på Lerkendal stadion. Dette innebærer
å tilpasse billettprisene til de ulike fotballkampene etter markedets etterspørsel. Dynamisk i
denne sammenhengen, betyr at prisene endrer seg til enhver tid, observert og justert i nåtid.
Ordet dynamisk vil i denne utredningen bli fagbetegnelsen på kontinuerlige endringer i en
bestemt variabel.
Vi har studert hva supporternes tanker rundt alternativ pnsmg er gjennom en
spørreundersøkelse. Undersøkelsen viser at supportere er åpne for alternativ prising, for
eksempel prisdifferensiering basert på kampens betydning, eller tidspunktet for kjøp av
billetter.
Videre har vi analysert billettsalgsdata for å studere når tilskuerne kjøper billetter og hvilke
tribunefelt som skiller seg ut på de ulike kampene. Det viser seg at det er et kjøpemønster på
tribunefeltene og kjøpstidspunkt knyttet opp mot kampene med lavest og høyest
kapasitetsutnyttelse. Funnene viser at tilskuere kjøper billetter tidligere for kamper med høy
kapasitetsutnyttelse, mens de venter lenger med å kjøpe billetter for kamper med lav
kapasitetsutnyttelse.
Basert på disse funnene, kan det konkluderes med at Rosenborg Ballklubb kan dra nytte av
dynamisk prising og Revenue management for å optimalisere billettprisene og dermed øke
kapasitetsutnyttelsen på sine hjemmekamper.