Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Øivind Anti
dc.contributor.authorMøller, Marthe Henriksen
dc.contributor.authorTalseth, Martin Hanssen
dc.date.accessioned2023-10-10T10:36:53Z
dc.date.available2023-10-10T10:36:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095450
dc.description.abstractDagens billettprising i fotballbransjen går stort sett ut på å prise alle kamper likt, uavhengig av etterspørsel. I denne utredningen tar vi utgangspunkt i å undersøke om Rosenborg Ballklubb kan dra nytte av dynamisk prising ved å bruke prinsippene innenfor inntektsstyring og prissetting, også kjent som Revenue Management. Vi vil undersøke hvordan dynamisk prising kan bidra til å optimalisere kapasitetsutnyttelsen på Lerkendal stadion. Dette innebærer å tilpasse billettprisene til de ulike fotballkampene etter markedets etterspørsel. Dynamisk i denne sammenhengen, betyr at prisene endrer seg til enhver tid, observert og justert i nåtid. Ordet dynamisk vil i denne utredningen bli fagbetegnelsen på kontinuerlige endringer i en bestemt variabel. Vi har studert hva supporternes tanker rundt alternativ pnsmg er gjennom en spørreundersøkelse. Undersøkelsen viser at supportere er åpne for alternativ prising, for eksempel prisdifferensiering basert på kampens betydning, eller tidspunktet for kjøp av billetter. Videre har vi analysert billettsalgsdata for å studere når tilskuerne kjøper billetter og hvilke tribunefelt som skiller seg ut på de ulike kampene. Det viser seg at det er et kjøpemønster på tribunefeltene og kjøpstidspunkt knyttet opp mot kampene med lavest og høyest kapasitetsutnyttelse. Funnene viser at tilskuere kjøper billetter tidligere for kamper med høy kapasitetsutnyttelse, mens de venter lenger med å kjøpe billetter for kamper med lav kapasitetsutnyttelse. Basert på disse funnene, kan det konkluderes med at Rosenborg Ballklubb kan dra nytte av dynamisk prising og Revenue management for å optimalisere billettprisene og dermed øke kapasitetsutnyttelsen på sine hjemmekamper.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleRevenue Management : En analyse av Rosenborg Ballklubb Hvordan kan dynamisk prising pOEvirke kapasitetsutnyttelsen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel