Elbiladopsjon i Europa : En empirisk studie av insentiver for kjøpe elbil
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3095720Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
I denne oppgaven studeres forskjellige insentiver og deres effekt på markedsandelen til elbiler
i 28 europeiske land. Bakgrunnen for valget av tematikk er det økende søkelyset på det grønne
skiftet og veitransportsektorens rolle i denne sammenhengen. Til dette formålet er det hentet
data fra offentlige kilder og satt sammen et datasett med markedsandeler og 15 andre variabler,
som inneholder informasjon om forskjellige insentiver for elbiladopsjon. Alle observasjoner
er fra året 2022.
Variablene som er relatert til engangsavgift, merverdiavgift og årsavgift er beregnet som den
økonomiske differansen mellom å kjøpe en fossil bil og kjøpe en elbil. Dette utrykker fordelen
ved å kjøpe elbil dersom landets myndigheter har valgt å benytte insentivet. På denne måten
uttrykker variablene tydelig hvilken påvirkning de nevnte insentivene har på
kjøpsbeslutningen til forbrukeren.
For å evaluere hvorvidt de forskjellige insentivene har en signifikant effekt på markedsandelen
til elbiler, er det gjennomført enkel lineær regresjonsanalyse for hver av de 15 variablene.
Denne analysen resulterer i fire statistisk signifikante insentiver: ladeinfrastruktur, bensinpris,
inntektsnivå og andel fornybar strøm. Det er flere lignende studier som konkluderer med noe
av det samme, men ingen av studiene som er undersøkt i forbindelse med dette arbeidet har
fullstendig sammenfallende konklusjon. Kanskje mest overraskende blant disse funnene er at
det kun er bensinprisen blant de finansielle insentivene som viser seg å være viktig for
elbiladopsjon. Dette resultatet strider mot de fleste studiene på området. I tillegg til
regresjonsanalysen er det gjennomført en grundig deskriptiv analyse, for å få bedre oversikt
over forskjellene i insentiver mellom landene.