Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThomassen, Øyvind
dc.contributor.authorSkandsen, William
dc.date.accessioned2023-10-11T08:59:46Z
dc.date.available2023-10-11T08:59:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095720
dc.description.abstractI denne oppgaven studeres forskjellige insentiver og deres effekt på markedsandelen til elbiler i 28 europeiske land. Bakgrunnen for valget av tematikk er det økende søkelyset på det grønne skiftet og veitransportsektorens rolle i denne sammenhengen. Til dette formålet er det hentet data fra offentlige kilder og satt sammen et datasett med markedsandeler og 15 andre variabler, som inneholder informasjon om forskjellige insentiver for elbiladopsjon. Alle observasjoner er fra året 2022. Variablene som er relatert til engangsavgift, merverdiavgift og årsavgift er beregnet som den økonomiske differansen mellom å kjøpe en fossil bil og kjøpe en elbil. Dette utrykker fordelen ved å kjøpe elbil dersom landets myndigheter har valgt å benytte insentivet. På denne måten uttrykker variablene tydelig hvilken påvirkning de nevnte insentivene har på kjøpsbeslutningen til forbrukeren. For å evaluere hvorvidt de forskjellige insentivene har en signifikant effekt på markedsandelen til elbiler, er det gjennomført enkel lineær regresjonsanalyse for hver av de 15 variablene. Denne analysen resulterer i fire statistisk signifikante insentiver: ladeinfrastruktur, bensinpris, inntektsnivå og andel fornybar strøm. Det er flere lignende studier som konkluderer med noe av det samme, men ingen av studiene som er undersøkt i forbindelse med dette arbeidet har fullstendig sammenfallende konklusjon. Kanskje mest overraskende blant disse funnene er at det kun er bensinprisen blant de finansielle insentivene som viser seg å være viktig for elbiladopsjon. Dette resultatet strider mot de fleste studiene på området. I tillegg til regresjonsanalysen er det gjennomført en grundig deskriptiv analyse, for å få bedre oversikt over forskjellene i insentiver mellom landene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectbusiness analyticsen_US
dc.titleElbiladopsjon i Europa : En empirisk studie av insentiver for kjøpe elbilen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel