• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prising av villaforsikring : En kvalitativ studie av prisprosesser blant norske forsikringsaktører

Hjertås, Maria Levarda; Opdal, Anja Wik
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (1.891Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098015
Utgivelsesdato
2023
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4656]
Sammendrag
Denne masterutredningen kartlegger hvordan norske forsikringsaktører fastsetter pris for

villaforsikring i privatmarkedet. Ved utførelse av fem semistrukturerte intervjuer legger den

kvalitative studien til rette for å undersøke hvordan prosessen for prisfastsettelse foregår,

hvilke prismetoder og prisstrategier som utøves, samt hvordan faktorer som variabler og

konkurransesituasjonen påvirker prisfastsettelsen. Avgrensningen forankres i egne

utarbeidede utvalgskriterier basert på at aktørene representerer skadeforsikringsbransjen med

variasjoner i bedriftsstørrelse og har forsikring som hovedtilbud, samtidig som informantene

har beslutningsmyndighet og kompetanse om prisfastsettelsen.

Studiens hovedfunn kartlegger samvariasjon i prisprosessen, hvor samtlige av aktørene,

uavhengig av bedriftsstørrelse, fastsetter pris for villaforsikring basert på predikasjon av risiko

gjennom dataanalyser i tre hovedkategorier av variabler og kostnadsanalyser ved

selvkostmetoden. De mindre aktørene i utvalget baserer dessuten prisfastsettelsen i større grad

på kundevariabler enn de større aktørene, noe som samsvarer med aktørenes segmenterte

prisstruktur basert på kundenes karakteristika for å maksimere verdien. De mindre aktørene i

utvalget avviker imidlertid i større grad fra selvkostmetoden ved å benytte

penetreringsstrategier, gjeldende markedspris, følge prislederen og hyppigere utøve

prisrabatter. Dette forankres i en klar differensieringsstrategi med pris som hovedvariabel, noe

som samsvarer med motivet for økt vekst og en overordnet oppfatning av høyere konkurranse

enn de største aktørene.

Det overordnet motivet bak prisfastsettelsen for samtlige av informantene er økt bærekraftig

avkastning. Gitt teoretiske implikasjoner ved dagens prismetoder, selvkost og markedsbasert

prising, vil aktørenes optimalisering av profitt sjeldent oppnås. Dette legger fundamentet for

å adressere dagens implikasjoner i prisfastsettelsen og fremlegge strategiske forbedringstiltak.

Ved å implementere elementer av en segmentert prisstruktur kombinert med verdibasert

prising, kontrollere for faktorer som påvirker priselastisiteten, prispolitikk og

priskommunikasjon vil studiens sekundære formål oppfylles ved å utgjøre et

handlingsgrunnlag for å forbedre dagens prisatferd. I tillegg må villigheten og evnen til å

diskutere og utføre endringer, fremfor å basere prisfastsettelsen på etablerte rutiner som dagens

praksis, utføres i takt med makromiljøets dynamiske endringer. Dette legger til rette for at

fremtidens prisstrategier håndterer trusler og utnytter muligheter for å bevare og ytterligere

øke lønnsomheten.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit