Prising av villaforsikring : En kvalitativ studie av prisprosesser blant norske forsikringsaktører
Abstract
Denne masterutredningen kartlegger hvordan norske forsikringsaktører fastsetter pris for
villaforsikring i privatmarkedet. Ved utførelse av fem semistrukturerte intervjuer legger den
kvalitative studien til rette for å undersøke hvordan prosessen for prisfastsettelse foregår,
hvilke prismetoder og prisstrategier som utøves, samt hvordan faktorer som variabler og
konkurransesituasjonen påvirker prisfastsettelsen. Avgrensningen forankres i egne
utarbeidede utvalgskriterier basert på at aktørene representerer skadeforsikringsbransjen med
variasjoner i bedriftsstørrelse og har forsikring som hovedtilbud, samtidig som informantene
har beslutningsmyndighet og kompetanse om prisfastsettelsen.
Studiens hovedfunn kartlegger samvariasjon i prisprosessen, hvor samtlige av aktørene,
uavhengig av bedriftsstørrelse, fastsetter pris for villaforsikring basert på predikasjon av risiko
gjennom dataanalyser i tre hovedkategorier av variabler og kostnadsanalyser ved
selvkostmetoden. De mindre aktørene i utvalget baserer dessuten prisfastsettelsen i større grad
på kundevariabler enn de større aktørene, noe som samsvarer med aktørenes segmenterte
prisstruktur basert på kundenes karakteristika for å maksimere verdien. De mindre aktørene i
utvalget avviker imidlertid i større grad fra selvkostmetoden ved å benytte
penetreringsstrategier, gjeldende markedspris, følge prislederen og hyppigere utøve
prisrabatter. Dette forankres i en klar differensieringsstrategi med pris som hovedvariabel, noe
som samsvarer med motivet for økt vekst og en overordnet oppfatning av høyere konkurranse
enn de største aktørene.
Det overordnet motivet bak prisfastsettelsen for samtlige av informantene er økt bærekraftig
avkastning. Gitt teoretiske implikasjoner ved dagens prismetoder, selvkost og markedsbasert
prising, vil aktørenes optimalisering av profitt sjeldent oppnås. Dette legger fundamentet for
å adressere dagens implikasjoner i prisfastsettelsen og fremlegge strategiske forbedringstiltak.
Ved å implementere elementer av en segmentert prisstruktur kombinert med verdibasert
prising, kontrollere for faktorer som påvirker priselastisiteten, prispolitikk og
priskommunikasjon vil studiens sekundære formål oppfylles ved å utgjøre et
handlingsgrunnlag for å forbedre dagens prisatferd. I tillegg må villigheten og evnen til å
diskutere og utføre endringer, fremfor å basere prisfastsettelsen på etablerte rutiner som dagens
praksis, utføres i takt med makromiljøets dynamiske endringer. Dette legger til rette for at
fremtidens prisstrategier håndterer trusler og utnytter muligheter for å bevare og ytterligere
øke lønnsomheten.