• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolefasiliteter og elevprestasjoner : Hvilken påvirkningskraft har skolebygg og -fasiliteter på elevers prestasjoner i skolen?

Larsen, Malin Toft; Wellerop, Tina Thaulow
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (1.225Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3098133
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4207]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom skolebygg og -fasiliteter og

elevprestasjoner i skolen. For å besvare problemstillingen har vi utført en

litteraturgjennomgang for å undersøke hva eksisterende litteratur forteller oss innenfor

fagfeltet. Vi gikk gjennom totalt 237 artikler, og analyserte dem med hensyn til forfatter,

utvalg, metode, tidsskrift og resultater. Vi fant stor variasjon i både metoder og resultater.

Grunnet den store variasjonen i studier har vi utviklet et divisjonssystem med et sett kriterier

for å klassifisere artiklene etter pålitelighet, henholdsvis divisjon A, B og C. Vi brukte en

samlet vurdering med hovedvekt på metodemessige forskjeller for å skille artiklene og

plassere dem i de tre divisjonene. Systemet er benyttet for å rette fokus på artikler av høy

kvalitet og mindre på de av lavere kvalitet, slik at en kan få et tydeligere bilde av

sammenhengen mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner basert på gyldighet.

Når man studerer sammenhengen mellom to variabler vil det alltid foreligge utelatte variabler

som kan påvirke resultatene. Derfor er det viktig å kontrollere for andre variabler for å få et

mer nøyaktig bilde av sammenhengen. Dette var et av kriteriene vi brukte i

klassifiseringsprosessen.

Gjennom litteratursøk fant vi til slutt seks artikler av høy kvalitet, med avanserte metoder og

store datasett fra ulike områder. Disse ble kategorisert i divisjon A, og dermed vektlagt mest i

oppgaven. Artiklene hadde noe sprikende metoder, utvalgsområder og resultater, der enkelte

artikler fant en betydelig sammenheng mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner, mens andre

fant beskjedne sammenhenger. For divisjon B og C var det svært varierende metodebruk, men

resultatene deres var derimot mer enstemmige, der majoriteten fant en sammenheng.

Våre funn indikerer at det er en sammenheng mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner.

Imidlertid er det viktig å vurdere ressursinnsats nøye for å sikre optimal avkastning på

investeringer i skolen. Det er ikke gitt at investeringer i skolebygninger er hensiktsmessig

dersom det er andre områder som trenger oppmerksomhet, som for eksempel lærerkvalitet. En

annen interessant observasjon er at sammenhengen mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner

ser ut til å være sterkere i fattigere områder, der skolefasilitetene generelt sett er av lavere

standard. Dette understreker behovet for en helhetlig tilnærming til ressursfordeling, slik at

alle elever kan få best mulig utbytte av utdanningssystemet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit