Skolefasiliteter og elevprestasjoner : Hvilken påvirkningskraft har skolebygg og -fasiliteter på elevers prestasjoner i skolen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098133Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4379]
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom skolebygg og -fasiliteter og
elevprestasjoner i skolen. For å besvare problemstillingen har vi utført en
litteraturgjennomgang for å undersøke hva eksisterende litteratur forteller oss innenfor
fagfeltet. Vi gikk gjennom totalt 237 artikler, og analyserte dem med hensyn til forfatter,
utvalg, metode, tidsskrift og resultater. Vi fant stor variasjon i både metoder og resultater.
Grunnet den store variasjonen i studier har vi utviklet et divisjonssystem med et sett kriterier
for å klassifisere artiklene etter pålitelighet, henholdsvis divisjon A, B og C. Vi brukte en
samlet vurdering med hovedvekt på metodemessige forskjeller for å skille artiklene og
plassere dem i de tre divisjonene. Systemet er benyttet for å rette fokus på artikler av høy
kvalitet og mindre på de av lavere kvalitet, slik at en kan få et tydeligere bilde av
sammenhengen mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner basert på gyldighet.
Når man studerer sammenhengen mellom to variabler vil det alltid foreligge utelatte variabler
som kan påvirke resultatene. Derfor er det viktig å kontrollere for andre variabler for å få et
mer nøyaktig bilde av sammenhengen. Dette var et av kriteriene vi brukte i
klassifiseringsprosessen.
Gjennom litteratursøk fant vi til slutt seks artikler av høy kvalitet, med avanserte metoder og
store datasett fra ulike områder. Disse ble kategorisert i divisjon A, og dermed vektlagt mest i
oppgaven. Artiklene hadde noe sprikende metoder, utvalgsområder og resultater, der enkelte
artikler fant en betydelig sammenheng mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner, mens andre
fant beskjedne sammenhenger. For divisjon B og C var det svært varierende metodebruk, men
resultatene deres var derimot mer enstemmige, der majoriteten fant en sammenheng.
Våre funn indikerer at det er en sammenheng mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner.
Imidlertid er det viktig å vurdere ressursinnsats nøye for å sikre optimal avkastning på
investeringer i skolen. Det er ikke gitt at investeringer i skolebygninger er hensiktsmessig
dersom det er andre områder som trenger oppmerksomhet, som for eksempel lærerkvalitet. En
annen interessant observasjon er at sammenhengen mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner
ser ut til å være sterkere i fattigere områder, der skolefasilitetene generelt sett er av lavere
standard. Dette understreker behovet for en helhetlig tilnærming til ressursfordeling, slik at
alle elever kan få best mulig utbytte av utdanningssystemet.