Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHopland, Arnt Ove
dc.contributor.authorLarsen, Malin Toft
dc.contributor.authorWellerop, Tina Thaulow
dc.date.accessioned2023-10-23T12:48:33Z
dc.date.available2023-10-23T12:48:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098133
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom skolebygg og -fasiliteter og elevprestasjoner i skolen. For å besvare problemstillingen har vi utført en litteraturgjennomgang for å undersøke hva eksisterende litteratur forteller oss innenfor fagfeltet. Vi gikk gjennom totalt 237 artikler, og analyserte dem med hensyn til forfatter, utvalg, metode, tidsskrift og resultater. Vi fant stor variasjon i både metoder og resultater. Grunnet den store variasjonen i studier har vi utviklet et divisjonssystem med et sett kriterier for å klassifisere artiklene etter pålitelighet, henholdsvis divisjon A, B og C. Vi brukte en samlet vurdering med hovedvekt på metodemessige forskjeller for å skille artiklene og plassere dem i de tre divisjonene. Systemet er benyttet for å rette fokus på artikler av høy kvalitet og mindre på de av lavere kvalitet, slik at en kan få et tydeligere bilde av sammenhengen mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner basert på gyldighet. Når man studerer sammenhengen mellom to variabler vil det alltid foreligge utelatte variabler som kan påvirke resultatene. Derfor er det viktig å kontrollere for andre variabler for å få et mer nøyaktig bilde av sammenhengen. Dette var et av kriteriene vi brukte i klassifiseringsprosessen. Gjennom litteratursøk fant vi til slutt seks artikler av høy kvalitet, med avanserte metoder og store datasett fra ulike områder. Disse ble kategorisert i divisjon A, og dermed vektlagt mest i oppgaven. Artiklene hadde noe sprikende metoder, utvalgsområder og resultater, der enkelte artikler fant en betydelig sammenheng mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner, mens andre fant beskjedne sammenhenger. For divisjon B og C var det svært varierende metodebruk, men resultatene deres var derimot mer enstemmige, der majoriteten fant en sammenheng. Våre funn indikerer at det er en sammenheng mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner. Imidlertid er det viktig å vurdere ressursinnsats nøye for å sikre optimal avkastning på investeringer i skolen. Det er ikke gitt at investeringer i skolebygninger er hensiktsmessig dersom det er andre områder som trenger oppmerksomhet, som for eksempel lærerkvalitet. En annen interessant observasjon er at sammenhengen mellom skolefasiliteter og elevprestasjoner ser ut til å være sterkere i fattigere områder, der skolefasilitetene generelt sett er av lavere standard. Dette understreker behovet for en helhetlig tilnærming til ressursfordeling, slik at alle elever kan få best mulig utbytte av utdanningssystemet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleSkolefasiliteter og elevprestasjoner : Hvilken påvirkningskraft har skolebygg og -fasiliteter på elevers prestasjoner i skolen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel