Intern kunnskapsdeling i konsulentbransjen: En kvalitativ studie av fire organisasjoner i konsulentbransjen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3129467Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Formålet med denne studien er å identifisere hvilke faktorer som påvirker intern
kunnskapsdeling i konsulentbransjen, samt etablere en dypere innsikt i faktorenes
påvirkningsgrad. Med dette som utgangspunkt er denne utredningen en kvalitativ studie av et
komplekst forskningsområde, med et kombinert forskningsformål. Utvalget i studien er
bestående av fire organisasjoner fra konsulentbransjen. Gjennom forskningsstrategien
grounded theory skaper denne studien teori som er grunnfestet i dataene som skapes av
gjengivelsene til sosiale aktører i bransjen. Forskningen til Huber (1991), Wang og Noe
(2010) og Chang og Chuang (2011) har tjent som studiens inspirasjonskilde og har bidratt til
forståelse av det teoretiske grunnlaget bak forskningstemaet. Utredningens tema og
proposisjoner tar således utgangspunkt i deres forskning og konseptuelle modeller. Studien
har et omfangsrikt og komplekst datamateriale, og av strukturelle hensyn vil utredningen
analysere de respektive organisasjonene hver for seg. Videre vil utredningen se de unike
organisasjonenes resultater opp mot hverandre, og danne et resultat som er representativt for
konsulentbransjen i sin helhet.
I dagens kunnskapsøkonomi har forvaltning og anvendelse av kunnskap blitt essensielle
attributter for etablering av varige konkurransefortrinn. Forskningslitteraturen anvender
derfor en rekker faktorer som påvirker fenomenet kunnskapsdeling. Denne studien tar i tråd
med dette for seg temaene: organisasjonsminne, sosial kapital, organisasjonskultur,
organisasjonsstruktur, økonomiske belønninger og insentiver, og individuelle karakteristika.
Utredningens proposisjoner tar videre for seg disse temaenes påvirkning på intern
kunnskapsdeling i konsulentbransjen. Studien finner støtte for at faktorene
organisasjonsminne, sosial kapital og organisasjonsstruktur har en påvirkning på intern
kunnskapsdeling i konsulentbransjen. Organisasjonsminne, og dimensjonene for sosial
kapital, har henholdsvis både positiv og negativ påvirkning på prosessen. Bransjens
strukturelle kjennetegn har tilsynelatende kun en positiv påvirkning. Videre finner studien til
en viss grad støtte for at organisasjonskultur og individuelle karakteristika har en påvirkning
på intern kunnskapsdeling i bransjen. Det er gitte elementer ved disse faktorene som påvirker
prosessen, men imidlertid også enkelte elementer som datamaterialet ikke gir nok støtte for.
Avslutningsvis finner utredningen ikke støtte for at økonomiske belønninger og insentiver
påvirker intern kunnskapsdeling. Til tross for at økonomiske belønninger foreligger i
bransjen, er det derimot andre kunnskapsdelingsfremmende belønninger og insentiver som
vektlegges høyere av medlemmene i konsulentbransjen.