Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelart, Marcus
dc.contributor.authorOpsahl, Elias Risbråthe
dc.contributor.authorRamskeid, Kris-Robin Eik
dc.date.accessioned2024-05-07T11:39:48Z
dc.date.available2024-05-07T11:39:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3129467
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å identifisere hvilke faktorer som påvirker intern kunnskapsdeling i konsulentbransjen, samt etablere en dypere innsikt i faktorenes påvirkningsgrad. Med dette som utgangspunkt er denne utredningen en kvalitativ studie av et komplekst forskningsområde, med et kombinert forskningsformål. Utvalget i studien er bestående av fire organisasjoner fra konsulentbransjen. Gjennom forskningsstrategien grounded theory skaper denne studien teori som er grunnfestet i dataene som skapes av gjengivelsene til sosiale aktører i bransjen. Forskningen til Huber (1991), Wang og Noe (2010) og Chang og Chuang (2011) har tjent som studiens inspirasjonskilde og har bidratt til forståelse av det teoretiske grunnlaget bak forskningstemaet. Utredningens tema og proposisjoner tar således utgangspunkt i deres forskning og konseptuelle modeller. Studien har et omfangsrikt og komplekst datamateriale, og av strukturelle hensyn vil utredningen analysere de respektive organisasjonene hver for seg. Videre vil utredningen se de unike organisasjonenes resultater opp mot hverandre, og danne et resultat som er representativt for konsulentbransjen i sin helhet. I dagens kunnskapsøkonomi har forvaltning og anvendelse av kunnskap blitt essensielle attributter for etablering av varige konkurransefortrinn. Forskningslitteraturen anvender derfor en rekker faktorer som påvirker fenomenet kunnskapsdeling. Denne studien tar i tråd med dette for seg temaene: organisasjonsminne, sosial kapital, organisasjonskultur, organisasjonsstruktur, økonomiske belønninger og insentiver, og individuelle karakteristika. Utredningens proposisjoner tar videre for seg disse temaenes påvirkning på intern kunnskapsdeling i konsulentbransjen. Studien finner støtte for at faktorene organisasjonsminne, sosial kapital og organisasjonsstruktur har en påvirkning på intern kunnskapsdeling i konsulentbransjen. Organisasjonsminne, og dimensjonene for sosial kapital, har henholdsvis både positiv og negativ påvirkning på prosessen. Bransjens strukturelle kjennetegn har tilsynelatende kun en positiv påvirkning. Videre finner studien til en viss grad støtte for at organisasjonskultur og individuelle karakteristika har en påvirkning på intern kunnskapsdeling i bransjen. Det er gitte elementer ved disse faktorene som påvirker prosessen, men imidlertid også enkelte elementer som datamaterialet ikke gir nok støtte for. Avslutningsvis finner utredningen ikke støtte for at økonomiske belønninger og insentiver påvirker intern kunnskapsdeling. Til tross for at økonomiske belønninger foreligger i bransjen, er det derimot andre kunnskapsdelingsfremmende belønninger og insentiver som vektlegges høyere av medlemmene i konsulentbransjen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.titleIntern kunnskapsdeling i konsulentbransjen: En kvalitativ studie av fire organisasjoner i konsulentbransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel