Kan nudging motvirke forsikringssvindel? Bevis fra et randomisert felteksperiment på forsinket bagasje
Abstract
Hvert år avdekkes forsikringssvindel for betydelige beløp. Imidlertid forventes mørketallene
å være store da det å avdekke forsikringssvindel er både vanskelig og komplekst. I arbeidet
mot forsikringssvindel er det dermed blitt aktuelt å utforske bruken av nudge. Formålet
med denne masterutredningen er derfor å undersøke effektiviteten av nudging som et
forebyggende tiltak mot forsikringssvindel.
Masterutredningen baserer seg på kvantitative data fra et randomisert felteksperiment
utført av et av Norges ledende forsikringsselskaper. Formålet med eksperimentet var å
undersøke om forsikringskunder kan nudges til å være ærlige ved selvrapportering av
forsikringskrav for forsinket bagasje på nett. Det ble testet to ulike former for nudger;
1) tillitsbasert nudge som forsøker å appellere til kundens moral og samvittighet, og 2)
aversiv nudge som minner om negative sanksjoner ved å begå forsikringssvindel.
En nedgang i rapportert forsikringskrav som følge av nudging kan antyde at nudgen har
en positiv effekt på ærligheten blant forsikringskundene og dermed bidrar til å motvirke
forsikringssvindel. Analysen indikerer at aversiv nudging fører til en svak signifikant
reduksjon i selvrapportert forsikringskrav på 8,8%. Denne effekten synes hovedsakelig å
være drevet av nudgens innvirkning på menn og kunder som rapporterer forsikringskrav
på vegne av seg selv, med reduksjoner på henholdsvis 11,1% og 14,3%. Videre viser
analysene at aversiv nudge synes å redusere sannsynligheten for at kunden selvrapporterer
et forsikringskrav over 5 000 kr med 5 prosentpoeng. Dermed indikerer hovedfunnene at
aversiv nudge har effekt i å motvirke forsikringssvindel. Imidlertid antyder hovedanalysene
at tillitsbasert nudge ikke har effekt.