• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan nudging motvirke forsikringssvindel? Bevis fra et randomisert felteksperiment på forsinket bagasje

Skakstad, Ingvild; Lauritsen, Trym Lervik
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterthesis.pdf (676.9Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3129714
Utgivelsesdato
2023
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master Thesis [4657]
Sammendrag
Hvert år avdekkes forsikringssvindel for betydelige beløp. Imidlertid forventes mørketallene

å være store da det å avdekke forsikringssvindel er både vanskelig og komplekst. I arbeidet

mot forsikringssvindel er det dermed blitt aktuelt å utforske bruken av nudge. Formålet

med denne masterutredningen er derfor å undersøke effektiviteten av nudging som et

forebyggende tiltak mot forsikringssvindel.

Masterutredningen baserer seg på kvantitative data fra et randomisert felteksperiment

utført av et av Norges ledende forsikringsselskaper. Formålet med eksperimentet var å

undersøke om forsikringskunder kan nudges til å være ærlige ved selvrapportering av

forsikringskrav for forsinket bagasje på nett. Det ble testet to ulike former for nudger;

1) tillitsbasert nudge som forsøker å appellere til kundens moral og samvittighet, og 2)

aversiv nudge som minner om negative sanksjoner ved å begå forsikringssvindel.

En nedgang i rapportert forsikringskrav som følge av nudging kan antyde at nudgen har

en positiv effekt på ærligheten blant forsikringskundene og dermed bidrar til å motvirke

forsikringssvindel. Analysen indikerer at aversiv nudging fører til en svak signifikant

reduksjon i selvrapportert forsikringskrav på 8,8%. Denne effekten synes hovedsakelig å

være drevet av nudgens innvirkning på menn og kunder som rapporterer forsikringskrav

på vegne av seg selv, med reduksjoner på henholdsvis 11,1% og 14,3%. Videre viser

analysene at aversiv nudge synes å redusere sannsynligheten for at kunden selvrapporterer

et forsikringskrav over 5 000 kr med 5 prosentpoeng. Dermed indikerer hovedfunnene at

aversiv nudge har effekt i å motvirke forsikringssvindel. Imidlertid antyder hovedanalysene

at tillitsbasert nudge ikke har effekt.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit