Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerge, Joel Wenæs
dc.contributor.authorSandvik, Kristina
dc.contributor.authorSkjæveland, Ine
dc.date.accessioned2024-05-08T13:04:24Z
dc.date.available2024-05-08T13:04:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3129778
dc.description.abstractFokuset på selskapers samfunnsansvar øker stadig som følge av krav fra deres interessenter, hvorav fremtidige arbeidstakere er en viktig gruppe. Det har blitt vist at arbeidsgivere kan tiltrekke seg dyktige ansatte ved å ha et sterkt fokus på «Corporate Social Responsibility» (CSR). Et forhold som derimot ikke har mottatt særlig oppmerksomhet tilknyttet selskapers samfunnsansvar, er deres frivillige skattetilpasning. Selskaper som velger en mer aggressiv tilpasning vil bidra til redusert finansiering av samfunnsmessige goder. I dag kommuniseres informasjon om selskapers skatteprofil i liten grad, noe som medfører at muligheten jobbsøkere har til å ta hensyn til dette, er begrenset. I denne masterutredningen ønsker vi derfor å undersøke om økonomistudenter vil hensynta selskapers skatteprofil ved jobbaksept, dersom de blir gjort oppmerksom på den. Vi har i den sammenheng utført et diskret valgeksperiment med økonomistudenter på Norges Handelshøyskole (NHH). Det er en utbredt antakelse om at jobbsøkere ikke bryr seg om selskapers skattepraksis. Vår empiriske analyse viser derimot at selskapers skatteprofil har en effekt på økonomistudenters jobbaksept, og bidrar dermed med verdifull innsikt på forskningsområdet. Funnene indikerer at økonomistudenter vil oppfatte selskaper med en aggressiv skattestrategi som mindre attraktive, samt at de er indifferente mellom en skatteprofil på snittet og over. Sistnevnte tyder på at selskaper ikke vil tjene noe på å betale mer skatt enn snittet. Tidligere forskning har ikke undersøkt hvordan selskapers skatte- og CSR-profil vektlegges i forhold til hverandre ved valg av arbeidsgiver. Våre funn indikerer at økonomistudenter tillegger selskapers skatte- og CSR-profil like stor vekt, når det oppgis at profilene kan antas å ha like stor samfunnsmessig effekt. Dette tyder på en helhetlig vurdering av selskapers samfunnsansvar. Altruisme og warm glow-effekten kan forklare bakgrunnen for vektleggingen av forholdene, hvorav rene altruistiske motiver virker å være mest fremtredende. Et funn som skiller seg ut, er at studenter med A-snitt ikke ser ut til å verdsette skatteprofil ved jobbaksept. Talentene vektlegger dog CSR-profil, og de virker dermed hovedsakelig å være motivert av warm glow. En sentral implikasjon av at økonomistudenter i sin helhet virker å bry seg om skatteprofil ved jobbaksept, er at arbeidsgivere kan tjene på å være mer åpne om sin ansvarlige skattepraksis, spesielt i rekrutteringssammenheng.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleBryr økonomistudenter seg om selskapers skatteprofil ved valg av arbeidsgiver? En eksperimentell studie av hvordan økonomistudenter vurderer selskapers samfunnsansvar ved jobbaksepten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel