• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
  •   Home
  • Norges Handelshøyskole
  • Thesis
  • Master Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lade eller fylle - et kappløp i verditap : En kvantitativ studie av forskjeller i verdiendring mellom elektriske og fossildrevne kjøretøy

Huseby, Jonas Thorsen; Stakvik, Sondre
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masterthesis.pdf (9.556Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3131054
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master Thesis [4656]
Abstract
Denne masteroppgaven retter seg mot en grundig undersøkelse av verdiendringen i

elektriske kjøretøy sammenlignet med fossildrevne kjøretøy, og søker å avdekke om hvilken

grad verdiendringen til elektriske kjøretøy er forskjellig fra fossildrevne. Studien er basert

på omfattende bruktbildata for over 20 000 biler registrert fra januar 2013 til september

2023, og bidrar med ny innsikt i det norske bilmarkedet, som ofte har vært oversett i

tidligere forskning. I tillegg er det identifisert at diesel- og hybridbiler ofte er neglisjert i

internasjonale undersøkelser.

Våre resultater viser at elektriske biler har et høyere årlig verdifall enn bensinbiler. Blant

elektriske biler finner vi et årlig verdifall på mellom 10,9 % og 11,8 %, mot bensinbiler

som ligger i intervallet 8 % til 9,5 % årlig. Funn viser videre at dieseldrevne biler har et

verdifall på mellom 11,7 % og 12,1 % , mens hybridbiler taper seg mellom 9,2 % og 9,6 %

årlig.

Våre funn antyder at elektriske og hybridbiler opplever mindre verdifall knyttet til økende

kjørelengde sammenlignet med bensin- og dieselbiler. For en bil som kjører 1000 kilometer

i måneden, vil elektriske biler oppleve en verdireduksjon på mellom 4,5 % og 9,6 %

sammenlignet med en tilsvarende bil som ikke har kjørt. For bensinbiler resulterer samme

kjørelengde i en verdiendring på 13 % til 19 %, mens dieselbiler gjennomsnittlig taper seg

med 15 %. Hybridbiler opplever en verdiendring på mellom 6 % til 8 % per 1000 ekstra

kjørte kilometer i måneden. Disse observasjonene er spesielt bemerkelsesverdig ved at våre

funn, som indikerer at elektriske og hybridbiler opplever mindre verdifall knyttet til økende

kjørelengde sammenlignet med bensin- og dieselbiler, skiller seg fra tidligere forskning av

internasjonale bilmarkeder. Denne observasjonen kan være knyttet til spesifikke norske

kjørevaner og kjøreforhold.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit