Lade eller fylle - et kappløp i verditap : En kvantitativ studie av forskjeller i verdiendring mellom elektriske og fossildrevne kjøretøy
Abstract
Denne masteroppgaven retter seg mot en grundig undersøkelse av verdiendringen i
elektriske kjøretøy sammenlignet med fossildrevne kjøretøy, og søker å avdekke om hvilken
grad verdiendringen til elektriske kjøretøy er forskjellig fra fossildrevne. Studien er basert
på omfattende bruktbildata for over 20 000 biler registrert fra januar 2013 til september
2023, og bidrar med ny innsikt i det norske bilmarkedet, som ofte har vært oversett i
tidligere forskning. I tillegg er det identifisert at diesel- og hybridbiler ofte er neglisjert i
internasjonale undersøkelser.
Våre resultater viser at elektriske biler har et høyere årlig verdifall enn bensinbiler. Blant
elektriske biler finner vi et årlig verdifall på mellom 10,9 % og 11,8 %, mot bensinbiler
som ligger i intervallet 8 % til 9,5 % årlig. Funn viser videre at dieseldrevne biler har et
verdifall på mellom 11,7 % og 12,1 % , mens hybridbiler taper seg mellom 9,2 % og 9,6 %
årlig.
Våre funn antyder at elektriske og hybridbiler opplever mindre verdifall knyttet til økende
kjørelengde sammenlignet med bensin- og dieselbiler. For en bil som kjører 1000 kilometer
i måneden, vil elektriske biler oppleve en verdireduksjon på mellom 4,5 % og 9,6 %
sammenlignet med en tilsvarende bil som ikke har kjørt. For bensinbiler resulterer samme
kjørelengde i en verdiendring på 13 % til 19 %, mens dieselbiler gjennomsnittlig taper seg
med 15 %. Hybridbiler opplever en verdiendring på mellom 6 % til 8 % per 1000 ekstra
kjørte kilometer i måneden. Disse observasjonene er spesielt bemerkelsesverdig ved at våre
funn, som indikerer at elektriske og hybridbiler opplever mindre verdifall knyttet til økende
kjørelengde sammenlignet med bensin- og dieselbiler, skiller seg fra tidligere forskning av
internasjonale bilmarkeder. Denne observasjonen kan være knyttet til spesifikke norske
kjørevaner og kjøreforhold.