Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjell, Kenneth
dc.contributor.authorHuseby, Jonas Thorsen
dc.contributor.authorStakvik, Sondre
dc.date.accessioned2024-05-22T09:06:14Z
dc.date.available2024-05-22T09:06:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131054
dc.description.abstractDenne masteroppgaven retter seg mot en grundig undersøkelse av verdiendringen i elektriske kjøretøy sammenlignet med fossildrevne kjøretøy, og søker å avdekke om hvilken grad verdiendringen til elektriske kjøretøy er forskjellig fra fossildrevne. Studien er basert på omfattende bruktbildata for over 20 000 biler registrert fra januar 2013 til september 2023, og bidrar med ny innsikt i det norske bilmarkedet, som ofte har vært oversett i tidligere forskning. I tillegg er det identifisert at diesel- og hybridbiler ofte er neglisjert i internasjonale undersøkelser. Våre resultater viser at elektriske biler har et høyere årlig verdifall enn bensinbiler. Blant elektriske biler finner vi et årlig verdifall på mellom 10,9 % og 11,8 %, mot bensinbiler som ligger i intervallet 8 % til 9,5 % årlig. Funn viser videre at dieseldrevne biler har et verdifall på mellom 11,7 % og 12,1 % , mens hybridbiler taper seg mellom 9,2 % og 9,6 % årlig. Våre funn antyder at elektriske og hybridbiler opplever mindre verdifall knyttet til økende kjørelengde sammenlignet med bensin- og dieselbiler. For en bil som kjører 1000 kilometer i måneden, vil elektriske biler oppleve en verdireduksjon på mellom 4,5 % og 9,6 % sammenlignet med en tilsvarende bil som ikke har kjørt. For bensinbiler resulterer samme kjørelengde i en verdiendring på 13 % til 19 %, mens dieselbiler gjennomsnittlig taper seg med 15 %. Hybridbiler opplever en verdiendring på mellom 6 % til 8 % per 1000 ekstra kjørte kilometer i måneden. Disse observasjonene er spesielt bemerkelsesverdig ved at våre funn, som indikerer at elektriske og hybridbiler opplever mindre verdifall knyttet til økende kjørelengde sammenlignet med bensin- og dieselbiler, skiller seg fra tidligere forskning av internasjonale bilmarkeder. Denne observasjonen kan være knyttet til spesifikke norske kjørevaner og kjøreforhold.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleLade eller fylle - et kappløp i verditap : En kvantitativ studie av forskjeller i verdiendring mellom elektriske og fossildrevne kjøretøyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel