Attestasjon av bærekraftsrapporter En studie av aktuell attestasjonspraksis hos de fem store revisjonsselskapene i Norge, med fokus på veien videre mot internasjonal regulering
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3131057Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4380]
Sammendrag
Bærekraft har blitt et begrep som tar større og større plass i selskapsrapportering. Med
økende fokus fra interessenter tvinges selskaper til å redegjøre for deres miljømessige og
sosiale avtrykk. Foreløpig er rapportering på ikke-finansiell informasjon frivillig i Norge.
EU har også erkjent betydningen av bærekraftig utvikling, og er i ferd med å implementere
lovverk som gjør mange selskaper pålagt å rapportere ikke-finansiell informasjon.
Rapportering i seg selv er ikke tilstrekkelig, informasjonen må attesteres av en ekstern
tredjepart for å styrke pålitelighet og troverdighet. Norge står foran et vippepunkt i denne
sammenheng, hvor frivillig rapportering skal skiftes ut med lovpålagt rapportering.
Formålet med masterutredningen er å kartlegge dagens praksis på attestasjon av
bærekraftsrapporter og hvordan veien videre mot nye lovkrav blir for de fem store
revisjonsselskapene i Norge: Deloitte, KPMG, EY, PwC og BDO. Studien har også spesielt
fokus på vesentlighet, som er et sentralt begrep innen ikke-finansiell attestering. For å
besvare problemstillingen er det gjennomført åtte kvalitative, semistrukturerte intervjuer
(n=10), kombinert med en kvalitativ survey (n=13). Alle respondentene er ansatte fra "de
fem store”.
Studien har avdekket en stor grad av likhet i dagens etablerte praksis hos selskapene. De har
egne attestasjonsmetodikker utført av team med bred erfaring og kunnskap. Studien har også
kartlagt forventinger til at det nye regelverket vil fungere som en katalysator i omstillingen
til et bærekraftig næringsliv, gjennom økt gjennomsiktighet og sammenligningsgrunnlag hos
selskapene som rapporterer. Samtidig finner studien utfordringer knyttet til mangelfull
infrastruktur, korte tidsfrister og umodenhet hos kundene. Dobbel vesentlighet er et mye
omtalt tema som blir del av ny praksis, og endrer måten selskaper rapporterer på ikkefinansiell
informasjon.
Til sist presenteres en konseptuell modell som gir oversikt over dagens praksis og veien
videre i et tidsperspektiv. Modellen er basert på studiens funn, drøfting, analyse og
konklusjon.