Fra installering til implementering : En casestudie av hvordan etablerte virksomheter kan lykkes med implementeringen av digitaliseringsinitiativ
Abstract
Flere etablerte virksomheter feiler i dag med implementering av nye digitaliseringsinitiativ.
Dette i form av at digitaliseringsinitiativet ikke blir brukt som tiltenkt og at ønskede gevinster
uteblir. En mulig årsak til dette er at kompleksiteten bak implementeringen undervurderes for
tilsynelatende enkle digitaliseringsinitiativ. Det kan derfor være et behov for, både i litteratur
og i praksis, å forstå mer om hvordan implementeringen av også slike mindre kompliserte
digitaliseringsinitiativ burde foregå. Vi har derfor studert problemstillingen «Hvordan kan
etablerte virksomheter lykkes med implementeringen av digitaliseringsinitiativ?».
For å besvare problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ casestudie med DOF Group
ASA som casevirksomhet, hvor intervjuer har vært vår primære datakilde. Her har vi sett
nærmere på to digitaliseringsinitiativ som i ulik grad har lykkes med implementeringen. Siden
implementeringen av nye digitaliseringsinitiativ er en moderne form for endring har vi tatt
utgangspunkt i litteratur om endringsledelse for å besvare problemstillingen. Her har vi sett
nærmere på teori om endringsreaksjoner og teknologiaksept for å forstå hvordan det er mulig
å oppnå endringsvilje og positiv holdning blant ansatte. I tillegg har vi benyttet oss av teori
om endringsledelse og gevinstrealisering for å forstå hva som skal til for å sikre bruk og videre
gevinstrealisering fra digitaliseringsinitiativene.
Basert på våre funn har vi utviklet en modell ledere kan benytte seg av for å lykkes med
implementeringen av digitaliseringsinitiativ. Vi har her delt implementeringen inn i tre faser.
Den første er utviklingsfasen. Her er det viktig å identifisere hovedgevinstene og effektivt
legge en plan, før ansatte også blir involvert i prosessen. Neste fase er selve innføringsfasen.
Da er det essensielt at nytten av initiativet kommuniseres, i tillegg til at det også gis opplæring
tilpasset behovet. Til slutt kommer bruksfasen hvor ledelsen jevnlig bør følge opp de ansatte,
før de avslutningsvis bør kommunisere de realiserte gevinstene.
Ved hjelp av vår studie vil ledere i etablerte virksomheter få mer kunnskap om hvordan de kan
sikre bruk og gevinstrealisering fra ulike typer digitaliseringsinitiativ gjennom en riktig
implementering. I tillegg vil vi dekke et gap i litteraturen ved å se på suksessfaktorer for også
mindre og enklere digitaliseringsinitiativ. Her bidrar vi også til endringsledelse som fagfelt
ved å gi et ytterligere perspektiv på digital endringsledelse.