Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOsmundsen, Karen Sæbbø
dc.contributor.authorLutdal, Mathea Nygård
dc.contributor.authorAndersen, Stine Hoff
dc.date.accessioned2024-05-22T11:23:28Z
dc.date.available2024-05-22T11:23:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131089
dc.description.abstractFlere etablerte virksomheter feiler i dag med implementering av nye digitaliseringsinitiativ. Dette i form av at digitaliseringsinitiativet ikke blir brukt som tiltenkt og at ønskede gevinster uteblir. En mulig årsak til dette er at kompleksiteten bak implementeringen undervurderes for tilsynelatende enkle digitaliseringsinitiativ. Det kan derfor være et behov for, både i litteratur og i praksis, å forstå mer om hvordan implementeringen av også slike mindre kompliserte digitaliseringsinitiativ burde foregå. Vi har derfor studert problemstillingen «Hvordan kan etablerte virksomheter lykkes med implementeringen av digitaliseringsinitiativ?». For å besvare problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ casestudie med DOF Group ASA som casevirksomhet, hvor intervjuer har vært vår primære datakilde. Her har vi sett nærmere på to digitaliseringsinitiativ som i ulik grad har lykkes med implementeringen. Siden implementeringen av nye digitaliseringsinitiativ er en moderne form for endring har vi tatt utgangspunkt i litteratur om endringsledelse for å besvare problemstillingen. Her har vi sett nærmere på teori om endringsreaksjoner og teknologiaksept for å forstå hvordan det er mulig å oppnå endringsvilje og positiv holdning blant ansatte. I tillegg har vi benyttet oss av teori om endringsledelse og gevinstrealisering for å forstå hva som skal til for å sikre bruk og videre gevinstrealisering fra digitaliseringsinitiativene. Basert på våre funn har vi utviklet en modell ledere kan benytte seg av for å lykkes med implementeringen av digitaliseringsinitiativ. Vi har her delt implementeringen inn i tre faser. Den første er utviklingsfasen. Her er det viktig å identifisere hovedgevinstene og effektivt legge en plan, før ansatte også blir involvert i prosessen. Neste fase er selve innføringsfasen. Da er det essensielt at nytten av initiativet kommuniseres, i tillegg til at det også gis opplæring tilpasset behovet. Til slutt kommer bruksfasen hvor ledelsen jevnlig bør følge opp de ansatte, før de avslutningsvis bør kommunisere de realiserte gevinstene. Ved hjelp av vår studie vil ledere i etablerte virksomheter få mer kunnskap om hvordan de kan sikre bruk og gevinstrealisering fra ulike typer digitaliseringsinitiativ gjennom en riktig implementering. I tillegg vil vi dekke et gap i litteraturen ved å se på suksessfaktorer for også mindre og enklere digitaliseringsinitiativ. Her bidrar vi også til endringsledelse som fagfelt ved å gi et ytterligere perspektiv på digital endringsledelse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectstrategi og ledelseen_US
dc.titleFra installering til implementering : En casestudie av hvordan etablerte virksomheter kan lykkes med implementeringen av digitaliseringsinitiativen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel