Show simple item record

dc.contributor.advisorWallace, Stein W.
dc.contributor.authorEliassen, Eirik Lindstrøm
dc.contributor.authorHannisdal, Thomas
dc.date.accessioned2024-05-24T10:24:29Z
dc.date.available2024-05-24T10:24:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131323
dc.description.abstractDenne utredningen tar for seg potensialet for godsoverføring fra vei til sjø, med fokus på Nord-Norge. Spesifikt ser vi nærmere på prosjekt ASKO Nord-Norgelinjen, og hvordan teknologitrender kan påvirke overgangen fra vei til sjø. Det er benyttet et kvalitativt design og en eksplorativ tilnærming. Utredningen involverer primærdatainnsamling ved hjelp av intervjuer med sentrale aktører i Nord-Norge, samt sekundærdata fra eksisterende litteratur. SWOT-rammeverket er benyttet for å evaluere styrker og muligheter knyttet til elektrifisering, intelligente transportsystemer og autonomi, og hvordan disse faktorene kan påvirke sjøtransportens konkurransekraft. En styrke er at det forventes begrensede midler til samferdsel fremover, hvor sjøveien fremstår som et gunstig investeringsalternativ. Investering i sjøveien krever heller ikke store inngrep i naturen. Teknologitrendene har potensial til å forbedre bærekraften i transportsektoren. Utredningen antyder at teknologitrendene som er trukket frem, driver hverandre og kan integreres i den maritime sektoren. Spesielt er det potensial for å effektivisere omlastingspunkter ved havner, for å redusere ledetiden til sjøtransporten. Intelligente transportsystemer kan forbedre informasjonsflyt både internt i bedriftene og mellom aktører. Rapporten identifiserer svakheter og utfordringer, spesielt innenfor en transportbransje som er preget av marginer, standardisering og tradisjonalitet. Dette indikerer at økonomiske investeringer i sjøtransport kan innebære høy risiko, spesielt når det gjelder å overbevise vareeiere om å endre sine etablerte transportformer. Videre kan klimapåvirkninger forsinke implementeringen av flere teknologitrender, da økt hyppighet av ekstremvær kan utgjøre en hindring. Økt elektrifisering i samfunnet vil kreve mer kraftproduksjon og effektiv energibruk for å sikre pålitelig forsyning, noe som kan avhenge av reguleringer fra offentlige myndigheter. For å dra nytte teknologitrendenes potensial til å forbedre sjøtransportens konkurransekraft og bærekraft, er det nødvendig med mer spesifikk forskning på disse trendene. Ved å klokt anvende teknologitrender og identifisere risikofaktorene, kan de bidra til å integrere ASKO Nord-Norgelinjen som en del av en bærekraftig og robust infrastruktur som har kapasitet til å håndtere vekst i regionen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectøkonomisk styringen_US
dc.titleBærekraftig godstransport: Hvordan teknologi kan påvirke overgangen fra vei til sjø : En utforskende kvalitativ studie av hvordan teknologitrender kan påvirke overgangen fra veitransport til sjøtransport i Nord-Norge.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record