Veien mot økt produktivitet i sykehus
Abstract
I tiden fremover forventes en økning i den aldrende andelen av befolkningen samtidig som arbeidsstyrken og statlige inntekter forventes å falle. Det vil dermed være sentralt at den norske helsesektoren er i stand til å behandle flere pasienter med færre ressurser. De norske sykehusene er avhengige av å utnytte ressursene sine bedre for å øke produktiviteten slik at de kan imøtekomme denne utviklingen.
Denne masteroppgaven studerer hvordan styringssystemer i Akuttklinikken på OUS brukes for å oppnå økt produktivitet, og hva som oppleves som de sentrale styringsutfordringene. For å besvare problemstillingen har vi utarbeidet tre forskningsspørsmål. Det første spørsmålet retter seg mot hvilke styringsmekanismer som oppleves som sentrale i klinikken. Det andre dreier seg om hvordan disse styringsmekanismene brukes. Det tredje forskningsspørsmålet tar for seg hvilke styringsutfordringer våre informanter opplever som mest sentrale.
For å undersøke oppgavens problemstilling tar studien utgangspunkt i det teoretiske rammeverket Levers of Control samt teori om interorganisatorisk styring. Utredningen tar i bruk en kvalitativ forskningsmetode med utforskende og beskrivende forskningsdesign. Studiens datagrunnlag er samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med ledere på ulike nivåer i klinikken og en controller.
Studien viser at Akuttklinikken bruker budsjetter, prestasjonsmål og formell møtevirksomhet som sentrale styringsmekanismer. Budsjetter og prestasjonsmål brukes diagnostisk for å tilrettelegge for kontroll og sikre at arbeidet er i tråd med overordnede strategier. Klinikken har også et interaktivt bruk av diagnostiske styringssystemer, og møtevirksomheten er en del av det interaktive styringssystemet. Basert på opplysninger fra våre informanter tyder våre funn imidlertid på at bruken av de eksisterende styringsmekanismene forsterker silotankegang i klinikken.
Videre indikerer våre funn at klinikken har koordineringsutfordringer som særlig kommer til syne ved svikt i den horisontale kommunikasjonen. For å bedre oversiktsbilde over ressursene og øke produktiviteten, arbeides det med å utvikle et kontrolltårn. Studien vår viser imidlertid at mer styringsinformasjon nødvendigvis ikke vil være det som skal til for å øke produktiviteten, men at klinikken også må videreutvikle verdisystemet og det interaktive styringssystemet.