Nøytralitet i havbruksbeskatningen : En analyse av grunnrenteskattens virkning på investeringer og næringsstruktur i havbruksnæringen
Abstract
Havbruksnæringen har over flere år hatt svært god lønnsomhet. Dette skyldes blant
annet utnyttelse av gunstige naturgitte forhold, som har gitt opphav til grunnrente i
næringen. Den 31.mai 2023 vedtok Stortinget en grunnrenteskatt på havbruksnæringen.
En korrekt utformet grunnrenteskatt vil være nøytral, og påvirker derfor ikke økonomiske
beslutninger. Skattemodellen i Stortingets vedtak inneholder imidlertid et bunnfradrag,
som etter teoretiske prinsipper vil bryte med forutsetningene for nøytralitet. I denne
utredningen undersøker vi hvordan dette bunnfradraget kan vri investeringer og endre
næringsstrukturen i havbruksnæringen.
Vi anvender de gjeldende reglene for skattlegging av havbruksnæringen på historiske
regnskapstall fra Fiskeridirektoratets (2022a) lønnsomhetsundersøkelse. Ved å beregne
og sammenligne små, mellomstore og store selskapers effektive skattesatser og
egenkapitalrentabilitet før og etter skatt, undersøker vi bunnfradragets virkning på
investeringer og næringsstrukturen i havbruksnæringen. Vi bruker effektive skattesatser
som mål på skattebyrde og egenkapitalrentabilitet som mål på lønnsomhet.
Utredningen viser at skattemodellen påfører store selskaper en større skattebyrde enn
små selskaper, som gir de små selskapene et kunstig konkurransefortrinn. Dette kan vri
investeringer fra større til mindre selskaper, og på sikt endre næringsstrukturen. Når vi
undersøker hvilken effekt skattebyrden har på selskapsgruppenes lønnsomhet, ser vi at
store selskaper historisk har hatt så mye bedre driftsmargin at det veier opp for ulempen
skattemodellen påfører dem. Basert på de historiske tallene og våre beregninger betyr
dette at en investor som bruker egenkapitalrentabilitet som mål på lønnsomhet, ikke vil
endre sin rangering av selskapsgruppene som følge av skattemodellen.
Vi konkluderer likevel med at bunnfradraget i skattemodellen for grunnrenteskatt på
havbruk ikke er nøytralt. Videre kan bunnfradraget anses for å bryte med de grunnleggende
prinsippene for utforming av det norske skattesystemet. Konsekvensen av bunnfradraget
kan være lavere samfunnsøkonomisk effektivitet.