Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchjelderup, Guttorm
dc.contributor.authorAmdahl, Kristine
dc.contributor.authorMauritzen, Karen Margrethe
dc.date.accessioned2024-06-07T08:57:44Z
dc.date.available2024-06-07T08:57:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3133023
dc.description.abstractHavbruksnæringen har over flere år hatt svært god lønnsomhet. Dette skyldes blant annet utnyttelse av gunstige naturgitte forhold, som har gitt opphav til grunnrente i næringen. Den 31.mai 2023 vedtok Stortinget en grunnrenteskatt på havbruksnæringen. En korrekt utformet grunnrenteskatt vil være nøytral, og påvirker derfor ikke økonomiske beslutninger. Skattemodellen i Stortingets vedtak inneholder imidlertid et bunnfradrag, som etter teoretiske prinsipper vil bryte med forutsetningene for nøytralitet. I denne utredningen undersøker vi hvordan dette bunnfradraget kan vri investeringer og endre næringsstrukturen i havbruksnæringen. Vi anvender de gjeldende reglene for skattlegging av havbruksnæringen på historiske regnskapstall fra Fiskeridirektoratets (2022a) lønnsomhetsundersøkelse. Ved å beregne og sammenligne små, mellomstore og store selskapers effektive skattesatser og egenkapitalrentabilitet før og etter skatt, undersøker vi bunnfradragets virkning på investeringer og næringsstrukturen i havbruksnæringen. Vi bruker effektive skattesatser som mål på skattebyrde og egenkapitalrentabilitet som mål på lønnsomhet. Utredningen viser at skattemodellen påfører store selskaper en større skattebyrde enn små selskaper, som gir de små selskapene et kunstig konkurransefortrinn. Dette kan vri investeringer fra større til mindre selskaper, og på sikt endre næringsstrukturen. Når vi undersøker hvilken effekt skattebyrden har på selskapsgruppenes lønnsomhet, ser vi at store selskaper historisk har hatt så mye bedre driftsmargin at det veier opp for ulempen skattemodellen påfører dem. Basert på de historiske tallene og våre beregninger betyr dette at en investor som bruker egenkapitalrentabilitet som mål på lønnsomhet, ikke vil endre sin rangering av selskapsgruppene som følge av skattemodellen. Vi konkluderer likevel med at bunnfradraget i skattemodellen for grunnrenteskatt på havbruk ikke er nøytralt. Videre kan bunnfradraget anses for å bryte med de grunnleggende prinsippene for utforming av det norske skattesystemet. Konsekvensen av bunnfradraget kan være lavere samfunnsøkonomisk effektivitet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectregnskap og revisjonen_US
dc.titleNøytralitet i havbruksbeskatningen : En analyse av grunnrenteskattens virkning på investeringer og næringsstruktur i havbruksnæringenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodenhhmasen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel