Mellom pedagogikk og paragrafer i arbeid med skolemiljøsaker : Skolelederes rettsanvendelse i praksis
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3149067Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4381]
Sammendrag
Jeg har i denne oppgaven studert hva som påvirker skoleledere i arbeidet med skolemiljøsaker, (Oppll.) §9A-4. Skoleledere står i et spenn mellom pedagogiske faglige vurderinger, og krav til riktig lovanvendelse. Jeg har undersøkt hvordan de ser på rollen som rettsanvendere, hvilke avveininger og vurderinger de må gjøre i komplekse skolemiljøsaker, og hvilke ressurser de benytter seg av i omgivelsene i arbeidet. Jeg har benyttet teoretiske perspektiver fra Jacobsen og Thorsvik «Skolen som organisasjon», Boe og Eckhoffs «Grunnleggende juridisk metode», og Lipsky og Zacka sin teori om bakkebyråkrater, for å belyse arbeidet skolelederne står i.
Undersøkelsene ble gjennomført som en kvalitativ case-studie, der jeg gjennomførte intervjuer med skoleledere fra fire grunnskoler i Bergen kommune, i tillegg til juridisk rådgiver i kommunen. Funn fra undersøkelsene viser at skoleledere er bevisste på sin rolle som rettsanvendere, men at de også kan oppleve det som krevende og omfattende. Arbeidet er høyt prioritert, og kan i flere tilfeller gå ut over andre oppgaver.
Undersøkelsene viser fram kompleksiteten i arbeidet med skolemiljøsaker, og skolelederne må gjøre mange avveininger, og ta ulike hensyn i sin praksis. Lederne benytter seg av ulike ressurser i omgivelsene i arbeidet med skolemiljøsakene. De mest fremtredende er ressursene på kommunalt nivå, og støtte fra hverandre i ledergruppene. Erfaringene fra saker som har blitt vurdert hos Statsforvalter, viser at det kan både være en kilde til frustrasjon, men at det kan ha en skjerpende påvirkning på praksis.
Jeg mener at mine funn er viktig å ha kjennskap til, for skoleeier, skoleledere og andre aktører. Gjennom å vise fram teoretiske perspektiver fra ulike fagområder, sammen med funn i undersøkelsene, viser det kompleksiteten skolelederne står i, mellom pedagogisk-faglige vurderinger og krav til riktig lovanvendelse. Jeg kommer også med implikasjoner for ledelse, for skoleeier, og til lederteamene. Jeg vil særlig trekke fram behovet for opplæring, kunnskap og kompetanse om juridiske spørsmål. Spesielt nyansatte skoleledere har behov for støtte og opplæring. Det er også viktig at det fins ressurser i kommunen og i teamene, til hjelp for skolelederne, både i arbeidet med (Oppll.) §9a-4-saker, og andre saker med krav om riktig lovanvendelse.