Blar i NHH Brage på forfatter "Sørgard, Lars"
-
Enforcement with heterogeneous cartels
Jensen, Sissel; Sørgard, Lars (Working paper;14/12, Working paper, 2012-07)The purpose of this article is to analyze the minimum fines needed in order to prevent price fixing when there is heterogeneity in the potential for a cartel overcharge across industries. We show that the incentive constraint ... -
Entry games in the Norwegian cement market
Sørgard, Lars (Doctoral thesis, 1992) -
Entry in telecommunication : customer loyalty, price sensitivity and access prices
Lommerud, Kjell Erik; Sørgard, Lars (Working paper, Working paper, 2000-11)Telecommunications is an industry characterised by heavy investments in infrastructure. Historically, one firm has typically been granted a national monopoly. Recently, competition has been opened up. Entrants have been ... -
Entry in telecommunication : customer loyalty, price sensitivity and access prices
Lommerud, Kjell Erik; Sørgard, Lars (Discussion paper, Working paper, 2002-07)The purpose of this article is to investigate the prospects for entry into an existing network in the telecommunication industry, and how public policy may promote a more competitive outcome. We apply a model that captures ... -
Er kartellpolitikken i de nordiske landene streng nok? En undersøkelse av hvorvidt dagens kartellpolitikk er avskrekkende og avdekkende
Hamnes, Johanne; Liset, Nina (Master thesis, 2022)Denne oppgaven har til formål å besvare om dagens kartellpolitikk i de nordiske landene er streng nok. Hovedfokuset er å diskutere hvorvidt dagens bruk av sanksjoner, i kombinasjon med lempningsordning, kan avskrekke ... -
Financing of media firms : does competition matter?
Kind, Hans Jarle; Nilssen, Tore; Sørgard, Lars (Discussion paper, Working paper, 2005-01)This paper analyses how competition between media firms influences the way they are financed. In a setting where monopoly media firms choose to be completely financed by consumer payments, competition may lead the ... -
Financing of media firms: does competition matter?
Kind, Hans Jarle; Nilssen, Tore; Sørgard, Lars (Working paper, Working paper, 2005-01)This paper analyses how competition between media firms influences the way they are financed. In a setting where monopoly may lead the media firms to be completely financed by consumer payments, competition may lead the ... -
From a regulated duopoly to a private monopoly : the deregulation of the Norwegian airline industry
Steen, Frode; Sørgard, Lars (Working Paper, Working paper, 2002-07)We explain the economics of deregulation in the Norwegian market. We observed a transition from a regulated duopoly prior to 1994 to a monopolised airline market in 2001. We explain how eight years of deregulation and ... -
Fusjon i tosidige markeder
Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)Hvis en bedrift betjener to distinkt forskjellige kundegrupper som påvirker hverandres etterspørsel, vil den typisk operere i et tosidig marked. Eksempelvis betjener en avis både lesere og annonsører. Empiriske undersøkelser ... -
Fusjoner og oppkjøp : er det lønnsomt?
Skjeret, Frode André; Sørgard, Lars (Rapport, Research report, 2002-08)Denne rapporten drøfter fusjoner og oppkjøp i elektrisitetsbransjen. Bakgrunnen for temaet er at lønnsomheten ved fusjoner og oppkjøp viser seg å være dårlig. Ved oppkjøp er det typisk selgende aksjonærer som tjener på ... -
Harmonisering av hjemfallsvilkår og konsesjonslengde : skattemessige og næringspolitiske aspekter
Sunnevåg, Kjell J.; Rusten, Grete; Sørgard, Lars (Rapport, Research report, 2002-06)Hjemfallsinstituttet ble innført i en nasjonal brytningstid med nyvunnet uavhengighet og økende erkjennelse av vannkraftens betydning i industrialiseringen. Hjemfall ble et viktig instrument i en målsetting om å sikre ... -
Hvordan bekjempe priskarteller?
Jensen, Sissel; Sørgard, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen drøftes det hvordan en kan utforme en bøtepolitikk som bidrar til å bekjempe priskarteller. Det forklares hvordan bøter og lempningsordning (amnesti) kan utformes slik at en enten gjør dannelse av karteller ... -
IKT-næringen : integrasjon, konkurranse eller vennskap?
Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Arbeidsnotat, Working paper, 2000-09)Et av de mest slående trekk innenfor det vi kan karakterisere som IKT-industrien (informasjons- og kommunikasjonsteknologi), er de omfattende alliansedannelsene mellom bedrifter som har svært ulik kjernevirksomhet. Eksempelvis ... -
Impact of Variable Renewables Through Market Coupling on Day-Ahead Prices in NO2 : A panel quantile approach
Opedal, Julian; Jensen, Preben Sylvester (Master thesis, 2023)This thesis investigates the impact of European variable renewables on the distribution of electricity prices in Norway through market coupling. When examining the effect from variable renewables we assess day-ahead ... -
Integration of dispatchable with non-dispatchable renewable systems and market power : An assessment of the Nordlink interconnector
Katira, Yagnesh (Master thesis, 2023)An increase in integration of electricity markets is allowing for a frequent collaboration between dispatchable and non-dispatchable technologies. The dispatchable nature of the former technology creates a potential for ... -
Inter-firm price coordination in a two-sided market
Kind, Hans Jarle; Nilssen, Tore; Sørgard, Lars (Discussion paper;16/2014, Working paper, 2014-05)In many two-sided markets we observe that there is a common distributor on one side of the market. One example is the TV industry, where TV channels choose advertising prices to maximize own profit and typically ... -
International complementarities in the internet : should domestic local access prices be regulated?
Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Working Paper, Working paper, 2001-10)The Internet can be seen as the convergence of different industries like telecommunication, software, and media into an international oligopoly, where the end-user is offered a bundle consisting of complementary products ... -
International complementarities in the Internet : should local access prices be regulated?
Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle; Sørgard, Lars (Discussion paper, Working paper, 2002-05)The Internet can be seen as the convergence of different industries, such as telecommunication, software and media, into an international oligopoly offering complementary products. In most of these industries we have ... -
Konkurransemessige virkninger av noen utvalgte NRK-tjenester
Gabrielsen, Tommy Staahl; Jakubanecs, Alexander; Kind, Hans Jarle; Nilsen, Øivind Anti; Skjeret, Frode André; Sørgard, Lars; Thorbjørnsen, Helge; Østbye, Helge (Rapport;2015:2, Research report, 2015-03)Formålet med denne studien har vært å analysere de konkurransemessige virkningene av noen utvalgte NRK-tjenester. Vi finner at nrk.no er noe differensiert fra andre store nasjonale nettsteder for nasjonale nyhets- og ... -
Konkurransesituasjonen i elsparkesykkelmarkedet i Bergen : En empirisk undersøkelse av prisstrategier, produktdifferensiering og makromiljøet
Tvedt, Kari Thinn; Moe, Ingrid Mediås (Master thesis, 2022)