Innovasjoner i norsk saltfiskindustri i 1990-årene, noen eksempler
Research report

View/ Open
Date
2000Metadata
Show full item recordCollections
- Geografi i Bergen [35]
Abstract
Rapporten diskuterer i hovedsak prosess- og produktinnovasjoner i norsk saltfiskindustri i 1990-årene. Rapporten dokumenterer veksten i den norske saltfisknæringen i disse årene, noen av de strategiene som produsentene har fulgt og konkluderer med at målsettingen med disse innovasjonene i hovedsak har vært å bedre produktkvaliteten og rasjonalisere produksjonen. Det framheves at lokale,
kontekstuelle forhold i mange av produksjonsregionene påvirker innovasjonsprosessen.
Omfanget av produktinnovasjoner har ikke vært stort og nye produkter har hatt relativt liten andel av omsetningen av saltfisk. Denne rapporten antyder at norsk
saltfiskindustri kan møte større problemer i framtiden hvis innovasjonsevnen i næringen ikke styrkes.
Publisher
University of Bergen. Department of GeographySeries
Geografi i Bergen240