Browsing Centre for Applied Research at NHH (SNF) by Title
Now showing items 970-989 of 1355
-
Prediksjon av exit og exittyper gjennom ulike forretningssykluser
(Arbeidsnotat;37/13, Working paper, 2013-12)Hensikten med studien er å avdekke regnskaps- og organisatoriske forhold som påvirker sannsynligheten for at norske selskaper forlater markedet, og videre hvilke forhold som påvirker exittypene konkurs, M&A og frivillig ... -
The premium of marine protected areas : a simple valuation model
(Working paper, Working paper, 2007-03)Marine Protected Areas are considered as a hedging tool against some of the uncertainties that trouble many fisheries today. Such tools are always connected with a cost; a premium. An optimal harvest rule is combined with ... -
Price coordination in two-sided markets : competition in the TV Industry
(Working paper, Working paper, 2010-06)The TV industry is a two-sided market where both advertisers and viewers buy access to the programs offered by competing TV channels. Under the current market structure advertising prices are typically set by TV channels ... -
Price discrimination with uncertain consumers
(Working Paper, Working paper, 2001-04)Many goods and services are priced non-linearly, and a common way to implement nonlinear price schedules is to let consumers choose from a menu of two-part tariffs. If consumers know their demand at the time they choose ... -
Price relationships in the petroleum market : an analysis of crude oil and refined product prices
(Report, Research report, 2001-08)In this paper the relationships between crude oil and refined product prices are investigated in a multivariate framework. This allows us to test several (partly competing) assumptions of earlier studies. In particular, ... -
Price transmission in cross boundary value chains
(Working paper, Working paper; Working paper, 2003-01)The extent to which demand and supply shocks are transmitted in the value chain is an important topic. As many value chains cross international borders exchange rate pass through is an important element in this context. ... -
Price-dependent profit-sharing as a channel coordination device
(Working paper, Working paper, 2008-03)We show how an upstream firm by using a price-dependent profit-sharing rule can prevent destructive competition between downstream firms that produce relatively close substitutes. With this rule the upstream firm induces ... -
Prices of pharmaceuticals : a comparison of prescription drug prices in Sweden with nine European countries
(Report;2012:1, Research report, 2012-02)We study the price level of pharmaceuticals in Sweden relative to the following nine European countries; Austria, Belgium, Denmark, Finland, Germany, Ireland, the Netherlands, Norway, and United Kingdom (UK). Our sample ... -
Pricing of on-line advertising: pay-per-view or pay-per-click?
(Working paper, Working paper, 2007-10)We analyse the choice of pay-per-view (PPV) and price-per-click (PPC) when a web publisher is a price taker in the market for advertising banners, and the number of visits is decreasing in advertising. The main result is ... -
Prinsipiell vurdering av nytte-kostnadsvirkninger i form av ”mernytte” som ikke fanges opp i dagens metoder og praksis for nytte-kostnadsanalyser i samferdselssektoren
(Arbeidsnotat, Working paper, 2010-04)Denne utredningen som har kommet i stand ved et samarbeid mellom NHH/SNF og Møreforskning, har hatt som oppgave å vurdere dagens metoder og praksis for nytte-kostnadsanalyse med henblikk på om, og i hvilken grad, alle ... -
Prinsipper for tildeling av frekvenser i Norge
(Arbeidsnotat, Working paper, 2000-06)Man kan stille spørsmålstegn ved om allokering etter administrativ og skjønnsmessig vurdering av søkere til frekvenslisenser gir det ønskede resultat. De ulike søkerne kan gjerne dokumentere tilfredsstillende teknologisk ... -
Prioriteringspraksis før og etter sykehusreformen
(Arbeidsnotat, Working paper, 2007-03)Dette notatet dokumenter resultater fra ett av flere arbeider som hadde som formål å evaluere effekter av sykehusreformen. Målet med reformen, som ble gjennomført fra 1. januar 2002, var å legge grunnlaget for en helhetlig ... -
Prisdiskriminering basert på kundegjenkjenning
(Rapport, Research report, 2004-12)I de fleste markeder møtes selger og kjøper gjentatte ganger i markedet. I noen tilfeller vil en bedrift kunne registrere og gjenkjenne egen kundegruppe i én periode. Gjenkjenning gir mulighet til å prisdiskriminere mellom ... -
Prisdiskriminering i oligopol : en teoretisk gjennomgang og eksempler fra telemarkedet
(Rapport, Research report, 2001-07)Prisdiskriminering henger på tre faktorer: Bedriften som prisdiskriminerer må ha en eller annen form for markedsmakt, konsumentene være heterogene og bedriften må kunne hindre arbitrasje mellom ulike kunder som møter ... -
Prisen på laks og den kommende tvistesaken mellom Norge og EU i WTO
(Rapport, Research report, 2006-03)Rapporten er en statistisk analyse av prisdannelsen på oppdrettslaks i EU-markedet. Bakgrunnen for analysen er handelskonflikten mellom norsk oppdrettsnæring og EU i perioden 1989-2006. Rapporten er et kjærkomment bidrag ... -
Prisindekser for det europeiske laksemarkedet
(Rapport;2015:3, Research report, 2015-05)Denne rapporten presenterer prisindekser som er utarbeidet for lakseprodukter på detaljistnivå i Europa som skal benyttes av Norsk Sjømatråd. Europa er det største markedet for norsk lakseindustri. Det er også et svært ... -
Prising av forsikringskontrakter med rentegaranti
(Rapport, Research report, 2004-11)I denne rapporten analyserer og priser vi livsforsikringskontrakter med rentegaranti. I kapittel 1 skriver vi rundt forsikring generelt og livsforsikrings spesielt. I kapittel 2 tar vi for oss teorien som er nødvendig for ... -
Prising av naturgass
(Arbeidsnotat, Working paper, 2004-11)Norske myndigheter legger opp til at naturgass i økt grad skal benyttes på det innenlandske markedet og at denne gassen skal handles på markedsbestemte betingelser. Følgelig vil prisen på gass levert til det innenlandske ... -
Prising og uforstand : ein analyse av prissetjing med ufullstendig informerte konsumentar i den norske marknaden for mobiltelefoni
(Rapport, Research report, 2001-12)Føremålet med denne oppgåva er å finne ut korleis prissetjing blir påverka av at konsumentar er heterogene med omsyn på kor godt informerte dei er om relevante tilhøve i marknaden og anvende denne teorien på den norske ... -
Priskommunikasjon i norske aviser : en økonomisk og konkurranserettslig analyse
(Rapport, Research report, 2006)Denne rapporten analyserer priskommunikasjon i media. Med utgangspunkt i økonomisk teori og et empirisk materiale bestående av 88 avisartikler som inneholder priskommunikasjon, lanseres syv relevante mekanismer. Disse er: ...