• Prisdiskriminering basert på kundegjenkjenning 

      Koppen, Sigrid (Rapport, Research report, 2004-12)
      I de fleste markeder møtes selger og kjøper gjentatte ganger i markedet. I noen tilfeller vil en bedrift kunne registrere og gjenkjenne egen kundegruppe i én periode. Gjenkjenning gir mulighet til å prisdiskriminere mellom ...
    • Prisdiskriminering i oligopol : en teoretisk gjennomgang og eksempler fra telemarkedet 

      Berge, Laila Kristine (Rapport, Research report, 2001-07)
      Prisdiskriminering henger på tre faktorer: Bedriften som prisdiskriminerer må ha en eller annen form for markedsmakt, konsumentene være heterogene og bedriften må kunne hindre arbitrasje mellom ulike kunder som møter ...
    • Prisen på laks og den kommende tvistesaken mellom Norge og EU i WTO 

      Lorentzen, Torbjørn (Rapport, Research report, 2006-03)
      Rapporten er en statistisk analyse av prisdannelsen på oppdrettslaks i EU-markedet. Bakgrunnen for analysen er handelskonflikten mellom norsk oppdrettsnæring og EU i perioden 1989-2006. Rapporten er et kjærkomment bidrag ...
    • Prisindekser for det europeiske laksemarkedet 

      Asche, Frank; Tveteraas, Sigbjørn (Rapport;2015:3, Research report, 2015-05)
      Denne rapporten presenterer prisindekser som er utarbeidet for lakseprodukter på detaljistnivå i Europa som skal benyttes av Norsk Sjømatråd. Europa er det største markedet for norsk lakseindustri. Det er også et svært ...
    • Prising av forsikringskontrakter med rentegaranti 

      Pettersen, Roger F.; Samnøy, Eirik M. (Rapport, Research report, 2004-11)
      I denne rapporten analyserer og priser vi livsforsikringskontrakter med rentegaranti. I kapittel 1 skriver vi rundt forsikring generelt og livsforsikrings spesielt. I kapittel 2 tar vi for oss teorien som er nødvendig for ...
    • Prising av naturgass 

      Nese, Gjermund (Arbeidsnotat, Working paper, 2004-11)
      Norske myndigheter legger opp til at naturgass i økt grad skal benyttes på det innenlandske markedet og at denne gassen skal handles på markedsbestemte betingelser. Følgelig vil prisen på gass levert til det innenlandske ...
    • Prising og uforstand : ein analyse av prissetjing med ufullstendig informerte konsumentar i den norske marknaden for mobiltelefoni 

      Kristoffersen, Siri Hege (Rapport, Research report, 2001-12)
      Føremålet med denne oppgåva er å finne ut korleis prissetjing blir påverka av at konsumentar er heterogene med omsyn på kor godt informerte dei er om relevante tilhøve i marknaden og anvende denne teorien på den norske ...
    • Priskommunikasjon i norske aviser : en økonomisk og konkurranserettslig analyse 

      Vatnaland, Lars (Rapport, Research report, 2006)
      Denne rapporten analyserer priskommunikasjon i media. Med utgangspunkt i økonomisk teori og et empirisk materiale bestående av 88 avisartikler som inneholder priskommunikasjon, lanseres syv relevante mekanismer. Disse er: ...
    • Prisregulering av et telenettverk : prinsipiell analyse med særlig fokus på avkastnings- og pristaksregulering 

      Jensen, Sissel; Sannarnes, Jan Gaute (Rapport, Research report, 2002-09)
      Formålet med prosjektet har vært å foreta en prinsipiell drøfting av prisreguleringsregimer for telesektoren. I analysen skiller vi mellom pristaksregulering, avkastningsregulering og kostnadsbasert regulering. Ut fra et ...
    • Prissykler i bensinmarkedet : en eksperimentell studie 

      Niedersøe, Maja Ahrens (Arbeidsnotat;29/12, Working paper, 2012-08)
      Prissvingningene i bensinmarkedet har den senere tid både vært gjenstand for forskning og et tema for medier. Til tross for den store oppmerksomheten det har fått, er det fortsatt ikke klart hvorfor prissvingningene oppstår, ...
    • Private information, transfer utility, and the core 

      Flåm, Sjur Didrik; Koutsougeras, L. (Working paper, Working paper, 2007-09)
      Considered here are transferable-utility, coalitional production or market games,featuring differently informed players. It is assumed that personalized contracts must comply with idiosyncratic information. The setting may ...
    • Private label entry as a competitive force? : an analysis of price responses in the Norwegian food sector 

      Gabrielsen, Tommy Staahl; Steen, Frode; Sørgard, Lars (Working Paper, Working paper, 2001-12)
      According to existing theory, the introduction of a private label has an ambiguous effect on the prices of competing national brands. We undertake an empirical analysis of the effects of private label entry on national ...
    • Private labels, price rivalry, and public policy 

      Gabrielsen, Tommy Staahl; Sørgard, Lars (Working paper, Working paper, 2000-08)
      The article examines how the existence of a retailer owned brand, private label, affects the price setting of a national brand. We find that potential for a private label introduction may lead to price concessions from the ...
    • Product development in IT and telecommunications information acquisition strategies 

      Lund, Arne-Christian; Mæland, Jøril (Working paper, Working paper, 2007-10)
      Investment projects within information technology and telecommunication industries face high uncertainty with respect to future cash flows, especially due to technological innovations and changing markets. Competition among ...
    • Productivity development in Icelandic : Norwegian and Swedish fisheries 

      Eggert, Håkan; Tveterås, Ragnar (Working paper, Working paper, 2007-12)
      Several factors contribute to the productivity of nations’ fisheries: Abundance of fish stocks, government regulation of fisheries, and innovations in fishing technologies. We analyze the total factor productivity (TFP) ...
    • Productivity in organic and conventional salmon aquaculture 

      Reithe, Siv; Tveterås, Ragnar (Working paper, Working paper; Working paper, 2000-09)
      This report provides a comparative analysis of productivity in conventional and organic salmon aquaculture. Regulations in organic salmon farming impose several restrictions on production that are not present in conventional ...
    • Project valuation when there are two cashflow streams 

      Emhjellen, Magne; Alaouze, Chris M. (Working Paper, Working paper, 2002-06)
      Some authors (Lewellen, 1977, Shall, 1972, Butters et al., 1987, Laughton and Jacoby, 1993, Jacoby and Laughton, 1992, Salahor, 1998) advocate the separate discounting of different cashflows when calculating net present ...
    • Prophylaxis with fondaparinux versus enoxaparin against venous thromboembolism after major orthopaedic surgery 

      Bjorvatn, Afsane (Report, Research report, 2005-03)
      Fondaparinux (Arixtra®) is a new antithrombotic agent, which is indicated for venous thromboembolism (VTE) prophylaxis after major orthopaedic surgery. This report presents cost-effectiveness analysis of fondaparinux ...
    • Provision of renewable energy using green certificates : market power and limit pricing 

      Amundsen, Eirik Schrøder; Nese, Gjermund (Working Paper, Working paper, 2002-06)
      We formulate an analytic equilibrium model for simultaneously functioning electricity market and a market for Green Certificates. The major focus of the paper is the effect of market power in a Green Certificate system. ...
    • Proximity in Bank-Borrower Relationships. Are Small and Newly Established Firms Hit Harder by Bank Branch Closures? 

      Johannessen, Ragnhild Grønn; Skarstein, Frida Lobenz (Working paper, 2018-08)
      In this paper, we use an empirical approach to provide evidence on the topic of relationship lending, by analysing if small and newly established firms are hit harder by a regional bank withdrawal. We use comprehensive ...