Læringsmekanismer i team og team som læringsarena
Research report
View/ Open
Date
2001-12Metadata
Show full item recordCollections
- Reports (SNF) [542]
Abstract
Hensikten med rapporten er at den skal være et bidrag for teoriutvikling og gi økt innsikt om team som læringsarena. Rapporten identifiserer sentrale læringsmekanismer som er virksomme i team og hvordan effektive læringsmiljøer kan organiseres for å iverksette og utnytte slike mekanismer. Tilnærmingen som er benyttet har vært å velge ett sett av varierte case i form av seks faktiske og operative team i organisasjoner. Metoden som er valgt for å studere disse teamene er kvalitative metoder med vekt på dybde intervjuer i flere omganger av team medlemmer. Dataene fra disse intervjuene er analysert innenfor hvert enkelt case og på tvers av case og diskutert i relasjon til eksisterende litteratur som kan belyse relevante sider ved problemstillingen. Utfordringen har vært å forstå hvordan kontekst i form av dimensjoner og egenskaper ved team og omgivelsene skaper muligheter for læring, hvordan læringsatferd utspilles og i hvilken grad dette bidrar til økt kapasitet for effektive handlingsstrategier. Gjennom en vekselsvirkning mellom det empiriske materialet og en teoretisk referanseramme ble tre sentrale hovedkategorier utviklet for å diskutere læring i team; Integreringsmekanismer, interaksjons- og læringsatferd. Sentrale læringsmekanismer som ble identifisert er; læring gjennom spesialisering, læring gjennom arbeids- og kompetansedeling, læring gjennom felles problemløsning og utfordringer, læring gjennom evalueringsprosesser og tilbakemeldinger, og læring gjennom informasjons- og kompetanseoverføring med omgivelsene.
Publisher
SNFSeries
Rapport2001:56