Strukturelle endringer i reiselivsnæringen ved overgang til den elektroniske markedsplassen : effekter på integrering, mediering og samhandling
Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/164787Utgivelsesdato
2002-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Reports (SNF) [542]
Sammendrag
Denne rapporten er en del av prosjektet ”Interaktive multimedier og reiseliv”. Rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse relatert til forventninger om strukturelle endringer i reiselivsnæringen som følge av at næringen i økende grad beveger seg fra tradisjonell markedsplass til elektronisk markedsplass. Undersøkelsen er foretatt blant norske reiselivsbedrifter i ulike bransjer (overnatting, reisebyråer, turoperatører, restauranter, og andre). Resultatene viser forventninger om økt grad av samhandling blant etablerte aktører i reiselivsnæringen. Bedriftene i reiselivsnæringen rapporterer videre større tro på at det vil skje en reduksjon i antallet mellomledd heller enn at det vil skje en økning i antallet mellomledd ved overgang til elektronisk markedsplass. Dessuten viser resultatene at reiselivsbedriftene i en viss utstrekning benytter samhandling med andre bedrifter som strategi - primært for å få tilgang til større bredde i produkttilbudet og komplementære ressurser i produksjon av reiselivstjenester.
Utgiver
SNFSerie
Rapport2002:4